En spillers bekendelser af Rayda Jacobs

Oprettet: 18.10.2010 - 11:10

Bog: "En spillers bekendelser" af Rayda Jacobs

Roman i jeg-form om en midaldrende muslimsk kvindes bekendelser, hvori indgår hendes forskellige forhold, hendes aids-syge søn og hendes last med at spille på byens kasino

Rayda Jacobs
Ole Eistrup
Hjulet

Underholdende og bevægende fortælling om en midaldrende muslimsk kvindes syndige bekendelser- en bog om skam, vanære, kærlighed og smerte.

Abeeda Ariefdien, bogens hovedperson, er en enlig kvinde sidst i fyrrene. Hendes fire voksne sønner er alle er flyttet hjemmefra. Yngste- og yndlingssønnen, Reza, lever, til familiens store skam, i et homoseksuelt forhold, men Abeeda svigter ikke, trods strenge muslimske normer, heller ikke, da Reza får AIDS i udbrud. Han flytter hjem og er omgivet af nærmeste familie i den sidste svære stund takket være Abeeda.

For Abeeda er en stærk kvinde. En kvinde, der har oplevet store svigt gennem livet. Under sidste graviditet, med fjerde barn, forlader hendes mand hende til fordel for en anden kvinde. Abeeda har, lige siden dette chokerende brud kæmpet med kærligheden. Først et livslangt og umuligt forhold til søsterens mand, dernæst en hed affære på kontoret, hvor hun hurtig udkonkurreres af en yngre model.

Ud over erotiske eskapader, har vores kære Abeeda en altoverskyggende last. Abeeda spiller på byens kasino, og da det bliver for lånte penge, tvinger det hende ud i drastiske beslutninger.

’En spillers bekendelser’ er en skøn og åbenhjertig bog om en muslimsk kvindes mange kvaler og bekendelser. Bogen giver samtidig en fin indsigt i muslimske traditioner og ritualer og er skrevet i et simpelt og ligefremt sprog, der med lethed springer mellem fortid og nutid.

Rayda Jacobs har skrevet en lang række bøger. ’En spiller bekendelser’ har hun vundet flere priser for, bogen blev filmatiseret i 2008 med Rayda Jacobs selv i hovedrollen.