En sæson af Sylvie Bocqui

Oprettet: 22.04.2014 - 10:52

Bog: "En sæson" af Sylvie Bocqui

Sansemættet debutroman om en oldfrueassistent på et fint hotel ved den franske riviera, der mekanisk og intimt går sine runder og tjekker, at alt er i orden.

Sylvie Bocqui
Hans Peter Lund
2014
Etcetera

Fin lille fransk roman om en kvinde, der er så anonym, at hun næsten er ved at forsvinde.

Hun er oldfrueassistent på et meget fint hotel ved den franske riviera. Hun går diskret rundt og tjekker, om værelserne er i orden. Hun letter på sengetæpper, lægger nattøj sammen, retter på puder, åbner og kigger i alle skuffer og skabe, kontrollerer om alt er i orden. Hun banker på, inden hun går ind på værelserne. Hun kan bedst lide at gå derind, når gæsterne ikke er der. Men det sker, at der ligger en mand i sengen eller en kvinde i badekaret, og så er det forbudt at se gæsterne ind i ansigtet.

Hun går rundt som en skygge, en tjenende ånd, og snakker aldrig med nogen. Sine pauser tilbringer hun alene på sit værelse (hun bor nemlig på hotellet) eller i et fjernt og stille rum. Hun har kun prøvet at være i kantinen én gang for at prøve at møde de andre ansatte og gøre som dem, men hun foretrækker at være alene. Hun er så diskret, så korrekt, men hun har en passion, en lille en. Hun stjæler sig til små pift af gæsternes parfumer, og så laver hun lister over dem. Hun beskriver duftene med ord. Det er, som om disse lister er vores hovedpersons eneste kontakt med andre mennesker. Beskrivelserne af dufte er smukke og poetiske som små digte:

”værelse 350
Miss Dior, hvidt læder, balsal, slutningen af et bal

værelse 411
Chloê, Rue de France, sukret fersken, vid kjole

værelse 522
Anaïs, mandelmælk, smør, barbie”

En sæson er en fin lille roman om en kvinde, der er så anonym, at hun næsten er ved at forsvinde. Hun er så gennemsigtig, at hun kan gå ind på værelserne uden at blive set. Og en dag forsvinder hun helt. Sproget er enkelt, rent, minimalistisk og samtidig meget poetisk.

Romanen er den franske forfatter Sylvie Bocquis debut. Den udkom i 2013 i Frankrig og var nomineret til indtil flere priser, blandt andet den fornemme debutantpris Prix Goncourt du Premier Roman. At romanen overhovedet er blevet oversat og udgivet i Danmark, kan vi takke det lille forlag Etcetera for. Etcetera har indtil videre udgivet tre nye franske romaner, der sandsynligvis ellers aldrig ville være blevet udgivet i Danmark.