En moderat tilstand af Henrik Werner Hansen

Oprettet: 17.05.2010 - 10:32

Bog: "En moderat tilstand" af Henrik Werner Hansen

Souschef Janus Larsen i kriminalpolitiet udforsker mordet på sin chef og dennes kone, men det er en vanskelig sag med mange forgreninger, der er lige ved at ende med et bombeattentat i Parken

Henrik Werner Hansen
EC Editions

Spændende og medrivende samfundskritisk krimi-debut, hvor man virkelig kommer med bag de lukkede døre på en dansk politistation.

’En moderat tilstand’ foregår i 2006 i en dansk politikreds i nærheden af København.  Der bliver begået mord inden for politiets egne rækker, og det står snart klart, at der er nogen der vil visse af politikredsens ansatte til livs. Efter de bestialske mord på en politimand og hans kone, går jagten ind på morderen, og det bliver en lang og spændende rejse, vi som læsere skal med ud på, inden vi endelig får svar på vores spørgsmål til sidst. Undervejs i bogen behandles emner som terrorisme, internationale trusselsvurderinger, politik og Muhammedkrisen.

Der er mange personer, historier og sidehistorier i denne krimi. Vi følger blandt mange andre den unge politibetjent Janus Larsen, den ældre og alkoholiserede politibetjent Quist og den unge autistiske kvinde Bea. Forfatteren formår dog at flette historiens personer og handlinger sammen til sidst, så man som læser får svar på alle de spørgsmål man undervejs har siddet inde med.

Henrik Werner Hansen er tidligere politimester og chefanklager, og det mærkes da også tydeligt at forfatteren til denne bog har livet og dagligdagen på en politistation helt inde under huden. Som læser får man tegnet et klart og tydeligt billede af både ansatte og miljø på en, ikke helt almindelig, dansk arbejdsplads.

Som krimielsker sker det af og til at man hænger fast i de populæreste serier, og i den tætte strøm af ny og spændende læsning fra de kendte forfatteres hænder, kan man nemt overse andre gode læseoplevelser. jeg vil dog anbefale alle, at tage sig tid til at få presset Henrik Werner Hansens debut-bog ind imellem Läckberg, Jussi Adler-Olsen og de andre store krimi-forfattere, for ’En moderat tilstand’ er helt sikkert en oplevelse værd.