En mand der hedder Ove af Fredrik Backman

Oprettet: 23.09.2013 - 13:05

Bog: "En mand der hedder Ove" af Fredrik Backman

Ove, en gnaven og regelfikseret gammel mand, har gjort det til sin opgave at kontrollere alt og alle i boligforeningen; Men bag Oves bitre fremtoning gemmer der sig en sørgmodig historie og efter t

Fredrik Backman
Louise Ardenfelt Ravnild
People's Press

Virkeligt morsomme bøger er sjældne, men når man så i tilgift får fortalt en sandhed eller to om livet og samfundet, så må man bare overgive sig. Det er ganske enkelt fabelagtig god læsning.

59-årige Ove er parcelhuskvarterets sure, gnavne mand, som holder sig for sig selv og hver morgen kontrollerer, at alt går, som det skal, og at alle regler bliver overholdt i kvarteret.

Men Ove er da for helvede hverken sur eller bitter, bare fordi han ikke går rundt og smiler fra morgen til aften, som han selv siger, og bag Oves facade gemmer sig en historie og en sorg.

Ove tilhører en generation af fåmælte mænd, som altid har passet deres arbejde og altid har svaret enhver sit, og nu er han blevet bortrationaliseret.

For et halvt år siden mistede han oven i købet sin elskede kone Sonja. Hun var al farven i hans ellers sort/hvide verden og - syn på tilværelsen, og uden hende vil Ove ikke leve længere.

Han prøver flere gange at tage livet af sig, men mødet med den bestemte og farverige højgravide nabo, Parveneh, og hendes godmodige mand Patrick, som parallelparkerer direkte ind i Oves postkasse, forhindrer gang på gang Ove i hans forehavende. Og langsomt begynder Ove, omend modstræbende, at finde mening i tilværelsen igen, og han bliver involveret i flere og flere af naboernes liv. Og så er der også lige en hjemløs kat med sin helt egen viljefaste opførsel, der begynder at kræve mere og mere af Oves opmærksomhed.

Uanset hvilken type bøger, man plejer at læse, eller om man måske ikke læser særligt meget, så bør man unde sig at give denne bog en chance. Det er slet og ret én af de virkelig store læseoplevelser. Historien er vidunderlig, og man sidder skiftevis og klukler og morer sig over de komiske situationer og beskrivelser, og så er man lige nødt til at knibe en lille tåre. Bogen spiller på hele følelsesregisteret, og udover at man bliver særdeles godt underholdt, så giver indholdet også rigelig mulighed for eftertænksomhed og selvransagelse.

Historien er smart bygget op, så man skiftevis følger Ove i nutiden og skiftevis i tilbageblik får oprullet hele Oves livshistorie. Sprogligt er bogen meget direkte og let at gå til, men alligevel formår forfatteren at tegne et knivskarpt billede af sine personer, især af Ove naturligvis. På trods af bogens lettilgængelighed og humorens form formår forfatteren oven i købet at få beskrevet adskillige skævheder og tendenser i dagens samfund og folks måde at leve på.

Det er ganske enkelt fabelagtig god læsning.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

• Anonym

søn, 05/10/2014 - 18:31

Jeg både græd af grin og af rørelse. Fantastisk bog.