En anden gren af Jesper Wung-Sung

Oprettet: 31.08.2017 - 15:25

Bog: "En anden gren" af Jesper Wung-Sung

Biografisk roman om mødet og forelskelsen imellem forfatterens kinesiske oldefar San Wung Sung og danske oldemor Ingeborg Danielsen.

Jesper Wung-Sung
Rosinante

Personlig, gribende og velskrevet slægtshistorie fyldt med atmosfære og fortalt med stor indlevelse i et sansemættet og malende sprog.

Jesper Wung Sung har skrevet flere romaner og noveller. I denne roman skriver han for første gang om sine oldeforældres utrolige kærlighedshistorie. I 1902 ankommer San Wung Sung sammen med en flok kinesere til København for at blive udstillet i Tivoli. Blandt tilskuerne er Ingeborg, der forelsker sig intenst i den unge kinesiske mand trods kulturforskelle og sprogbarrierer. Det er en roman om at turde følge sit hjerte, selv om parret kommer til at betale en høj pris for deres kærlighed. Det er ikke en rosenrød kærlighedshistorie, men historien om at holde fast i kærligheden trods fordomme, trængsler og ydmygelser. Ikke mindst er det historien om en modig og selvstændig kvinde.

Det kræver en hel del indfølelse og takt at digte med på de kendte facts og skabe en troværdig slægtshistorie. Det lykkes til fulde for forfatteren. Han beskriver sine oldeforældre som mennesker, der har én ting til fælles, som bygger bro over de to vidt forskellige kulturer. De er anderledes. Ingen af dem passer ind i den familie og det samfund, de er født ind i. De søger noget andet i livet. For Sans vedkommende konkretiseret ved ønsket om at åbne sin egen restaurant. Selv om de hverken forstår hinandens kultur eller sprog, drages de derfor mod hinanden og holder sammen hele livet. Det er en lidenskabelig kærlighed, især fra Ingeborgs side.

Ingeborgs familie slår hånden af hende, men hun tåler alt for Sans skyld. Hun beskrives som den stærke i det forhold. San er spinkel og sart og egner sig ikke til hårdt arbejde, så derfor må Ingeborg tage fat. Hun bærer over med Sans ludomani, og hans barn med en anden kvinde tager hun uden videre til sig. Det kan lyde, som om Ingeborg er et offer, men sådan fremstilles hun ikke, fordi forfatteren også forlener San med fine, menneskelige egenskaber, som gør Ingeborgs kærlighed troværdig. Han er en kærlig ægtemand og en uendelig tålmodig far for sine børn. Han bevarer sin sindsligevægt i alle situationer, også de mest ydmygende, til stor frustration for sine børn.

Familiens omflakkende liv, ofte i usle boliger og dyb fattigdom, fra København til Frederikshavn, til Berlin og tilbage til København beskrives levende. Ind imellem oplever de lidt fremgang, som da San for en tid ejer sin egen lille restaurant i Berlin, indtil 1. Verdenskrig sætter en stopper for den, men altid lurer fordommene, og aldrig bliver de betragtet som fuldgyldige medlemmer af samfundet.

Bogen er fyldt med atmosfære. Først og fremmest København træder meget levende frem med alle byens forskellige miljøer. Ikke kun de fattige kvarterer, men også udviklingen med de mange nybyggerier, de nye automobiler og meget mere, sådan som San og Ingeborg oplever det på deres vandringer i byen. Det føjer en særlig dimension til en velskrevet familiesaga, der vil gribe mange læsere.