Elskovsmidlet af Louise Erdrich

Oprettet: 01.10.2009 - 09:49

Bog: "Elskovsmidlet" af Louise Erdrich

To indianerkvinders liv i et reservat i North Dakota, hvor hverdagen præges af fattigdom og kultursplittelse, men hvor kærligheden, familiefølelsen og de gamle myter også stadig lever.

Louise Erdrich
Lisbeth Overgaard
1996
[Gyldendal]

Bogen består af 14 fortællinger om indianere. Det er skæbneberetninger fortalt af eller omhandlende familierne Kashpaw og Lamartine.

De indbyrdes familiesammenhænge fremgår af et stamtræ forrest i bogen.

Indianerne forsøger at leve et moderne liv, der dog gennemsyres af for meget ”ildvand” og et paradoks mellem de gamle traditioner om at tage vare på naturen og vestens ødsle levevis.

De omtalte personer er kristne, men de indianske myter om hjælp fra naturen lever i bedste velgående.

Lipsha forsøger f.eks. med et elskovsmiddel til sine bedsteforældre for at få bedstefaderen til at opgive sin elskov med Lamartine. Begge skal spise hjerter fra et par canadiske vildgæs, da disse fugle holder sammen hele livet. Og bedstemoderen, der er katolik beder rosenkransen rundt hver dag. Forsøget mislykkes. Lipsha og bedstemoderen undrer sig hver for sig. Er der snydt med elskovsmidlet, eller er den kristne Gud blevet døv? Læs bogen og få svaret.

’Elskovsmidlet’ er en smuk roman om kærlighed, utroskab, druk og arbejdsløshed; om livets barske realiteter, når man er splittet mellem 2 verdener. Louis Erdrich beskriver med ømhed, men også megen humor, de mange typer der beboer indianerreservatet.

Det er en roman, der går lige til hjertet og giver skyldfølelse over den måde, vi/vesterlændingene har behandlet naturfolket – indianerne på.

’Elskovsmidlet’ er Louise Erdrichs debutroman, omhandlende et indianerreservat i North Dakota. Forfatteren har selv indianerblod i årene og er opvokset i et amerikansk reservat