Elskeren fra Nordkina af Marguerite Duras

Oprettet: 27.12.2012 - 15:31

Bog: "Elskeren fra Nordkina" af Marguerite Duras

Filmisk fortalt selvbiografisk roman fra Indokina om en 15-årig fransk piges smertelige kærlighedsforhold til en kinesisk mand

Marguerite Duras
Vandkunsten
Elskeren fra Nordkina er en kærlighedshistorie, og som i klassiske kærlighedsfortællinger er historien om den 27-årige unavngivne kineser og det kun 14-årige barn ulykkelig.

Elskeren fra Nordkina er den franske forfatter Marguerite Duras (1914-1996) anden gennemskrivning af sit eget kærlighedsforhold til den 13 år ældre kineser. Første gang skete det i Elskeren i 1984 og skal man sige set kort, kan historien sagtens tåle at blive fortalt igen.

Historien finder sted i Kina, kineseren er fra Manchuriet og rig, mens barnet lever fattigt pga. morens kranke skæbne. Han er 27 og hun er 14. Det er et ulige forhold, men det forarger ikke, fordi hun viser sig at blive stærkere, mens han svækkes af den smerte, der er resultatet af den store kærlighed.

Elskeren fra Nordkina er en historie om lidenskab, begær og kærligheden. Men hele tiden er døden og adskillelsen nærværende. Barnet (Duras’ alter ego i bogen) og kineseren begærer ved første møde hinanden. Det komplicerede og smukke kærlighedsspil beskriver Duras kortfattet, men meget præcist. Kineseren og barnet, deres kroppe, nærmer sig hinanden og fjerner sig så igen. Detaljer udpeges: Kineserens hænder, hans krops skønhed, barnets spinkelhed og hendes krops begyndende kvindelige former. Som læser gribes man.

Elskeren fra Nordkina er en roman, men den er også tænkt som en forberedelse til en film. Det er med til at gøre fortællestilen lidt specielt. På samme måde som barnet og kineseren nærmer og fjerner sig fra hinanden, er vi i sceniske passager med dialog helt tæt på barnet, men så med ét skabes der afstand og historien fortælles med stor tidsmæssig afstand, der svarer til forskellen på Duras alder, og det barn hun var. Det kunne irritere, men tværtimod virker det stærkt, netop fordi Duras’ måde at fortælle på i sig selv mimer kærlighedens spil. Lykken og smerten, nærheden og adskillesen.

Det er en smuk roman om en stor lidenskab, der hurtigt bringer barnet og kineseren en stor smerte. De ved, at de skal skilles. Barnet skal til Frankrig, kineseren skal giftes med den kvinde, som det længe har været bestemt. Smerten går også læseren i kødet, og til sidst er nærheden mellem de elskende det mest smertefulde. Bogen kan måle sig med de store kærlighedshistorier, fordi de billeder lidenskaben afføder, står så skarpt.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bog til debat: Hvad mener du med vi

10.12.2015 - 14:58 - Jørgen Dissing Nørgaard

Månedens bog i maj 2016. Velkommen til en forhåbentlig livlig debat om den anden nominerede til DR Romanprisen 2016.    Hvis du vil inspireres kommer her et par links:

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Blogindlæg: Del din læsning

07.09.2015 - 15:21 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

De sociale medier har ophævet skellet mellem anmelder og læser, og på Litteratursiden vil vi meget gerne agere platform for mere direkte ’læser-til-læser’ inspiration.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 14:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Noget der ligner: Noget der ligner Jojo Moyes

18.11.2015 - 09:12 - Lene Henriksen

Hvis du kan lide Jojo Moyes tankevækkende men også underholdende kærlighedsromaner, så er bøgerne på denne liste noget for dig!