Ekkomageren af Richard Powers

Oprettet: 27.10.2008 - 13:06

Bog: "Ekkomageren" af Richard Powers

Mark kører galt og får en hjerneskade. Hans søster Karin passer ham og får en hjerneforsker til hjælpe Mark og sig selv

Richard Powers
Rasmus Hastrup
Helsingør : Per Kofod

Tankevækkende rejse i sindets kringelkroge.

27-årige Mark Schluter kan efter en trafikulykke ikke genkende sin egen søster Karin. Han tror tilsyneladende hun udgiver sig for at være søsteren. Dette problem står Karin Schluter overfor, efter hun som pårørende er blevet hidkaldt til hospitalet pga. brorens næsten dødbringende ulykke.

Hun er frustreret over Marks reaktioner. Hun har så at sige, sat sit eget liv på standby, for at hjælpe broren tilbage til livet. I afmagt kontakter hun den berømte psykolog Gerald Weber med et spinkelt håb om, at han kan hjælpe Mark. Langsomt viser det sig dog, at Weber måske er den af de tre som har mest brug for hjælp, og samtidig antyder en lille papirseddel, fundet på selve ulykkesstedet, at Marks uheld ikke er et tilfælde. Neurologiens snørklede veje giver Richard Powers mulighed for at (mis)bruge identitet og bevidsthed som temaer i et ambitiøst og originalt velskrevet trekantsdrama. "Ekkomageren" er en udforskning og opmåling af den fascinerende menneskelige hjerne.

Akkurat som i Richard Powers’ foregående bog "Sange i tid og rum" (2005), må læseren holde tungen lige i munden for at følge med. Til gengæld viser forfatteren med "Ekkomageren" at selv svært forståelige emner giver en fantastisk læseoplevelse.

Oversat fra amerikansk af Rasmus Hastrup  efter 'The echo maker'. Per Kofod, 2008. 448 sider.