Efterspil af Colin Harrison

Oprettet: 17.09.2001 - 08:00

Bog: "Efterspil" af Colin Harrison

I 1999 er vietnamveteranen Charlie Ravich en succesrig forretningsmand i New York, men hans søn er død og datteren ufrugtbar. Følelsen af altings meningsløshed vækker ham til handling med voldsomme konsekvenser

Colin Harrison
2001
Centrum

Lån bogen på

"Efterspil" hedder i den originale amerikanske udgave "Afterburn". Det er et teknisk udtryk for den kortvarige ekstra motorkraft, som jagerpiloter kan anvende for i løbet af få sekunder at fordoble et flys hastighed. Fra 1.000 til 2.000 kilometer i timen. På dansk kaldet "efterbrænderen". Denne bogstaveligt talt "los-i-røven"-effekt er meget betegnende for romanen "Efterspil". Det går indimellem ubønhørligt hurtigt.

Charles Ravich, hovedpersonen, er 57 år, længe gift med Ellie og ejer af et IT-millionforetagende, som han selv har bygget op. Forinden har han bogstaveligt talt levet med efterbrænderens pufferi som talentfuld Vietnam-jagerpilot - siden hen som krigsfange underkastet en nådesløs 10 måneder lang tortur.

Han har alt. Undtagen det han allerhelst vil have - et barnebarn - og dermed en mulighed for, at hans Ravich-gener kan vandre videre ud i verdenshistorien og gøre godt. Han har selv to børn. Men sønnen er død af kræft, og datteren kan ikke få børn. Der er ved at være dømt exit Ravich. Derfor beslutter Charles sig for i hemmelighed at finde en kvinde, der kan føde hans barn og sikre slægten.

Kvinden - den intelligente Christina - som han finder frem til, har en betændt og kriminel fortid og nutid. Den resulterer i, at Charles for alvor får koblet sit livs efterbrænder til.
Denne intense fertilitetsjagt er det konkrete jet-brændstof i historien, der udvikler sig både som en krimi og thriller og som en effektiv og meget nærværende samtidsroman om livet blandt mænd og kvinder "over there" i den fuldmodne æbleby, New York.

Et større persongalleri folder sig ud omkring Charles, hvor det udåndende ægteskab med Ellie puffer irriterende til ham fra den ene side, mens en iskold New Yorker-mafia nærmest helt konkret saver sig ind i ham fra den anden side. Det sker mest tænderskærende i nogle klinisk-kirurgiske torturscener, som gør ondt, når de læses. Hermed er læseren advaret.

Romanen er velskrevet og nuanceret. Flot i sin beskrivelse af det taktiske og kyniske spil, der foregår i den kolde globale forretningsverden - og aldeles hudløs i sin ligeså eminente dialog på den tilsvarende bund af New Yorker-samfundet, hvor intet reelt har en værdi. Mennesket er som Darwin-dyr, der kun ønsker jeg'ets overlevelse - og hvor sex dyrkes så avanceret højlydt og sultent, at politiet af og til alarmeres.

"Efterspil" er Colin Harrisons anden roman på dansk. Og den er et glimrende efterspil på hans første meget roste thriller "Manhattan Nocturne". Colin Harrison indånder også denne gang ren New Yorker-luft. Hans hjerte dunker af ægte kærlighed til denne millionby, der er befolket af de utroligste mennesker med de mest utrolige skæbner.

Det ender med efterbrænderen aktiveres! Flyveturen hen imod "Efterspil"s sidste side 538 er forrygende og nærværende. Både menneskeklog og menneskeforagtende. Det kræver hård hud mange underlige steder på kroppen at sidde med i cockpittet på denne nervepirrende New Yorker-cruise.

Jeg giver den fire ubønhørlige efterbrænder-roser.

Centrum, 2001. 538 sider

BogWeb - 17. september 2001