Efter dig, Max af Leena Parkkinen

Oprettet: 06.09.2013 - 11:38

Bog: "Efter dig, Max" af Leena Parkkinen

Max og Isaac er siamesiske tvillinger og optræder i cirkus rundt omkring i mellemkrigstidens Europa.

Leena Parkkinen
Morten Juel Rosdahl
Turbine

Gribende og yderst velskrevet debutroman om de siamesiske tvillinger Max og Isaac, der lever af at optræde i diverse freak shows i 1920’ernes Europa.

”Når man er siamesiske tvillinger er hemmeligheder en luksus. Den anden er hele tiden til stede”.

Det er en lille perle af en roman, som finske Leena Parkkinen har skrevet. Romanen handler om Max og Isaac, der bliver født i Tyskland omkring år 1900 som siamesiske tvillinger. Ingen forventer, at de vil overleve, men drengene er livskraftige og nægter at dø. Som helt små overgiver moren dem til sin ugifte søster, kaldet tante, der bor sammen med drengenes ondskabsfulde morfar. Her vokser de op både som én og som to. De har hver sit hjerte men kun én lever, hvilket bliver et problem, da Max senere i livet drikker for meget. Det er Isaac, der fortæller historien om sig selv og den bror, der på mange måder er så forskellig fra ham selv. Max, der blev født først, er den charmerende og lystbetonede, mens Isaac er den blide, venlige og eftertænksomme. Isaac er den, der altid siger: ”Efter dig, Max”.

Da drengene er omkring ti år, sælger deres tante dem til et cirkus. Det opfattes som grusomt for et moderne menneske, men i historien får man trods alt en vis forståelse for tanten – langt mere end for den mor, som forlader sine børn. Helt modsat er det for Max og Isaac, der hele livet drømmer om at blive genforenet med det glansbillede af en mor, som de bærer på, mens de føler sig svigtet af deres tante.

I begyndelsen af forrige århundrede var det stadig ganske almindeligt at udstille det abnorme og det anderledes, hvad enten det var en negerdreng fra Sankt Croix, der blev udstillet i Tivoli, eller diverse vanskabninger - dyr og mennesker med handicaps, der blev vist frem for det gysende publikum på markedspladser og i cirkus. Den slags gør vi ikke mere. Nu sluger vi til gengæld realityshows i TV om fede mennesker, der ikke kan tabe sig og unge mødre, der ikke kan tage sig af deres børn.

Livet bringer Max og Isaac rundt i Europa, hvor de optræder som artister i cirkus, kabareter og bordeller, og hvor de møder mange forskellige personer, der kommer til at påvirke deres skæbne. Helt afgørende for deres liv bliver kvinden Iris, en femme fatale, som de møder i Helsingfors, og som hele tiden spøger i kulisserne.

Romanen handler i høj grad om, hvad det vil sige at være normal og er ikke bare en beretning om at være anderledes. Det er også en beretning om den evige længsel efter kærlighed, for selv om Max og Isaac finder sig til rette med deres liv som freaks, har de samme drømme som alle andre. Bogen har meget til fælles med Erik Fosnes Hansens fremragende roman ’Løvekvinden’.

’Efter dig, Max’ er Leena Parkkinens romandebut. Bogen, der har modtaget en prestigefyldt litterær pris i sit hjemland, er allerede oversat til syv sprog. Det bliver spændende at følge hendes forfatterskab.