Drengen fra dengang af Janina Katz

Oprettet: 11.04.2005 - 12:05

Bog: "Drengen fra dengang" af Janina Katz

Ania vokser op i efterkrigstidens Krakow hos en tante, som hun tror er hendes mor. Forældrene omkom i kz-lejr og hun prøver at finde deres historie efter hun er emigreret til Danmark.

Janina Katz
2005
Valby : Vindrose

"Drengen fra dengang" er Joachim; født i Polen under 2. Verdenskrig. Han ved ikke, hvornår han er født, hvor han kommer fra, eller hvem hans forældre er.

Hvilken fremtid venter ham og de mange, der som han mangler en forhistorie?

Romanens fortæller er dog ikke Joachim, men derimod den 63 årige Ania, som han deler skæbne med.

Ania ser tilbage på sit liv og sin opvækst som jøde i et kommunistisk og antisemitisk Polen. Og på sit senere urolige og rastløse liv i henholdsvis Tyskland og Danmark, hvor hun har boet, siden hun var 30 år. Hun har for nylig mistet Joachim og sin tante Lidia, som hun i mange år troede var hendes mor.

Der har ikke været meget kærlighed i Anias liv. Lidia har nægtet at tale om fortiden. Efter hendes død forstår Ania, at også hun har båret på en stor smerte i sit liv. De fleste af de mennesker, der omgiver Ania, er forpinte. De kæmper hver især for at finde en måde at overleve på. Ania har spredte minder om sin fortid: om at være plejebarn, om sine forældre, om forfærdelige hændelser. Men er minderne ægte, eller blander hun billederne fra barndommen sammen?

"Prøv at leve et normalt liv. Glem alt det, du ikke kan huske", siger en af mændene i hendes liv. "Det er ikke i min magt. Det er netop det, jeg ikke kan huske, som jeg ikke er i stand til at glemme", svarer en hudløs Ania.

Da Ania kommer til Danmark, påbegynder hun studier på universitetet. Hun indleder flere forhold, men oplever aldrig rigtigt kærligheden. Hun har kontakt til barndomsvennerne Joachim og Heino, men skuffes over det liv, de har valgt at leve. Hun indser, at hendes eget liv vil forblive tilfældigt og uden mål.

"Drengen fra dengang" er en roman, man bliver dybt berørt af. Den er et stærkt vidnesbyrd om den smerte, som mange jødiske børn hele livet har måttet bære på. Anias erindringer - som kunne være Janina Katz’ egne - er fortalt på en gribende måde. De er tænksomme, underfundige og undertiden lattermilde. Skrevet i et sprog så smukt, så smukt.
Vindrose, 2004. 238 sider. Kr 269,-

Læs mere om forfatteren