Dr. Jeppesen uncut af Michael Jeppesen

Oprettet: 06.03.2006 - 13:05

Bog: "Dr. Jeppesen uncut" af Michael Jeppesen

Samling af forfatterens direkte, til tider uforskammede brevkassesvar fra Urban og Ekstra-Bladet på virkelige og opdigtede spørgsmål fra læsere og kendte samt satiriske og flabede kommentarer til k

Michael Jeppesen
2005
Ekstra Bladet

En rejse ind i tåbeligheden og usmageligheden, hvor plat er den højeste fællesnævner. Michael Jeppesen forarger og underholder i bogen, hvor kendte, sort på hvidt, får at vide, hvad Jeppesen synes om dem.

Michael Jeppesen er nok mest kendt for sin bagside på Ekstra Bladet, hvor han med en skarp og humoristisk pen spidder aktuelle emner i bedste gonzostil. Men han er også forfatteren bag den politiske bog "Før ørerne falder af: Sandheden om valgkampen 2005".
I "Dr. Jeppesen uncut" er det udover politikere Danmarks parnas af kendte, som gør sig i de kulørte ugeblade, der står for skud.

Der er tre overordnede afdelinger i bogen.
Den første er brudstykker fra Jeppesens postkasse i Urban, hvor han giver lamme svar på idiotiske spørgsmål fra unge.
Anden afdeling er fra bagsiden af søndagstillægget "Flash" i Ekstra Bladet, hvor Dr. Jeppesen kommenterer kendtes udtalelser og giver "gode" råd.
Den sidste er slet og ret en oplistning af personer i det danske kulturliv, og hvad Jeppesen synes om dem.

Jeppesen går tit over stregen, langt over stregen. Tit med hentydninger til folks udseende, og et par klassikere fra skolegården: at hentyde, at kvinder er ludere, og mænd er bøsser. Men det er hans stil, og det er det, der har gjort ham populær. Jeppesen er dybt arrogant og flabet, men ejer heldigvis selvironi, så det fremstår aldrig, som om han prøver at gøre sig bedre end andre.

Sidst i bogen er et efterskrift, som er med til at sætte alle plathederne i relief. Der viser Jeppesen sig som et velformuleret, fornuftigt og til tider næsten dybsindigt menneske. Her dementerer han, at det er fedt at være kendt.
For at være kendt er konstant at søge efter bekræftelse af vildt fremmede mennesker. En bekræftelse, som almindelige mennesker får af dem, de kender og elsker, på godt og ondt.

"Dr. Jeppesen uncut" er langt fra "klassisk" litteratur. Hvis klassisk litteratur er Det kongelige Teaters Gamle scene, så er Jeppesen gadegøgl på Strøget. Til tider irriterende, men dog ret underholdende.

Ekstra Bladet, 2005. 152 sider. Kr 199,-