Doña Nicanoras Hattebutik af Kirstan Hawkins

Oprettet: 25.05.2010 - 13:07

Bog: "Doña Nicanoras hattebutik" af Kirstan Hawkins

I en lille, søvnig sydamerikansk landsby får borgmesteren ideer om at udvikle turismen, og det sætter byen på den anden ende.

Kirstan Hawkins
Ulla Lauridsen
Thaning & Appel

Til Valle de la Virgen kommer en gringito, en lille fremmed, og med ham starter begivenhederne, der vender op og ned på livet i den lille søvnige landsby og på Dona Nicanoras liv.

Dona Nicanora lever i en sydamerikansk landsby. I sin ungdom forelskede hun sig lidenskabeligt i en flot mand og tog med ham til storbyen. Manden viste sig at være en spillefugl, og snart fik han spillet deres opsparing væk. Nicanora indså, at hun alene måtte klare skærene og deres store børneflok. Hun forlod manden og efter et stykke tid vendte hun hjem til landsbyen. Årene går, men inden i hende lever midt i hverdagens trængsler en drøm om at åbne sin egen hattebutik.

Landsbyens søvnighed bliver forstyrret, da ikke blot én fremmed, men to kommer til landsbyen. Den ene bor hos Nicanora, der pludselig tjener masser af penge og får mulighed for at realisere sin drøm. Den anden fremmede er landsbyens nye læge. Byens borgmester lægger store planer, en revolutionær gruppe hærger egnen, og landsbyens madonnastatue forsvinder.

Det er en farverig og underholdende roman. Der er et mylder af personer, og de er vældig godt beskrevet. Bogen er sjovt og magisk skrevet med en let naivistisk tone. Den kan anbefales til de læsere, der kan lide f.eks. ’Hjerter af Chili’ af Laura Esquivel og ’Chokolade’ af Joanna Harris og bøger, der ender godt.

Temaerne i bogen er: forfølg dine drømme, gå ikke i stå og ”øst vest, hjemme bedst”.

Bogen er oversat fra engelsk og skrevet af antropologen Kirstan Hawkins. Under et feltarbejde i Bolivia mødte hun de personer, der har inspireret hende til at skrive bogen. Dette er hendes debutroman. Vi får se, om vi kommer til at se flere underholdende bøger fra hendes hånd.