Digte til drengene. Redigeret af Lars Bukdahl

Oprettet: 05.08.2002 - 12:40

Bog: "Digte til drengene. Redigeret af Lars Bukdahl" af

Antologi. Udvalgt og redigeret af Lars Bukdahl

2002

Alle læsere af Lars Bukdahls litterære kritik i Weekendavisen er efterhånden bekendt med flere af forfatterens yndslingsdigtere, såsom f.eks. Peter Laugesen, Dan Turell og Per Højholt. Nu har Bukdahl fundet en platform, hvor han kan præsentere en endnu større skare af sit yndlingscrew.

Bukdahl har nemlig udvalgt og redigeret en antologi med poesi og kortprosa fra det seneste århundrede, hvor han har fundet en eller anden drengeagtig attitude i sproget og teksterne - og især i de rimede af slagsen. Teksterne fra de ialt 83 forfattere er ordnet alfabetisk efter efternavn. Udvalget er næppe overraskende. Måske nok, at flere tekster af kvindelige forfattere har sneget sig ind ad bagvejen, og at Hans Kongelige Højhed Prins Henrik er med, men dette er blot med til at gøre redaktørens udvalg lidt mere friskt, frækt og avantgarde.

Ove Abildgaard, Benny Andersen, Frank Jæger, Jess Ørnsbo, Prins Henrik, Per Kirkeby, Rolf Gjedsted m.fl. har sikkert ikke vidst, at de bedrev og bedriver drengepoesi. Måske nok Viggo Madsen, T.S. Høeg, Jens Blendstrup og F.P. Jac? Men det gør jo ikke noget, at de ikke ved det. Pointen er, at det har Bukdahl spottet.

For os, der er vilde med pubertære kritikere, hvis engagement og sproglige opfindsomhed er nok til at slå en halv hær af Al Qaidakrigere ihjel, er det en sand forlystelse at kaste sig ud i ”Digte til drengene”. Har man derimod fået nok af en vis persons måde at promovere sig selv på, kan man bare springe det indledende manifest over og gå direkte til teksterne, der alle er en fornøjelse at (gen)læse.

(Men så er man selvfølgelig gået lidt glip af festen. For her handler det i høj grad om at være ’inviteret’ og være en del af kliken. Men pyt nu med det! )

I et kort indledende manifest med 11 punkter redegør redaktøren for, hvilken målgruppe bogen er tiltænkt. Man må gå ud fra, at forfatterne ligeledes er valgt ud efter samme kriterier, eller hvad?

”Digte til drengene - kort indledende manifest

1. Digte til drengene er digte til drengene, der gerne vil høre mere vrøvl, men nægter at lytte til mere ævl og flæb og klynk og pludder.
2. Digte til drenge er digte til drengene, der i det hele taget mener, at treenigheden øl, fisse og hornmusik, sex drugs and rock´n roll, er et centralt tematisk kompleks i nyere poesi."

Find din indre dreng frem og læs selv de 9 andre punkter sammen med de øvrige forfatteres tekster - skrevet med sproglig galskab og drengerøvsagtig charme.

Gyldendal, 2002. 200 sider. Kr 198,-