Diabolik af S. J. Kincaid

Oprettet: 28.11.2016 - 11:40

Bog: "Diabolik " af S. J. Kincaid

Når en dræbermaskine forelsker sig ...

S. J. Kincaid
Carlsen

Underholdning og spænding på højt plan i en stærk fortælling om magt, kærlighed og intriger i rummet.

Kincaid har tidligere udgivet science fiction trilogien ’Insignia’ og udkommer nu for første gang på dansk med denne helt fantastiske historie, der foregår mange hundrede år ud i fremtiden. Den engelske udgivelse beskriver historien som en blanding af ’Hunger Games og ’Red Queen’. Selvom der er visse fællestræk med disse, dækker denne beskrivelse og sammenligning ikke helt. Der er mindst ligeså mange lighedspunkter til kultklassikeren ’Dune’, men denne roman er først og fremmest helt sin egen.

Nemesis er en såkaldt diabolik, et genetisk fremstillet væsen med menneskelige træk, hvis eneste opgave er at beskytte pigen Sinonia, som er datter af en senator. Nemesis er en dræbermaskine, som kun er loyal overfor Sidonia, og selvom Nemesis i bund og grund kan de samme ting som almindelige mennesker, bliver diabolikker ikke betragtes som menneskelige. De to vokser op sammen og bliver hinandens fortrolige, men mange år senere, Sidonia er blevet teenager, beordrer den magtfulde kejser alle diabolikker udryddet, da han betragter dem som en trussel.

I hemmelighed bliver Nemesis skånet, og da kejseren beordrer alle børn og unge af oprørske senatorer (deriblandt Sidonias far, som har farlige tanker om at genindføre forbudt videnskab) til at møde op ved det kejserlige hof, som en slags sikkerhed mod fremtidige oprør, sendes Nemesis i Sidonias sted. Nemesis får den fornødne undervisning og får ændret sit udseende, så hun kan gå for at være senatorens datter. På kejserens svævende rumstation bliver Nemesis nu vidne til, at alle rebelske senatorers verdener bliver ødelagt og befolkningerne dræbt, og hun er nu helt alene og underlagt kejserens luner. Det viser sig dog, at andre også er utilfredse med det magtfulde og dekadente styre, og Nemesis bliver nu en vigtig brik i tronfølgeren Tyrus’ bestræbelser på at få ændret tingenes tilstand.

Det er en helt utrolig smuk og spændende historie, forfatteren har kastet sig ud i, og for en gangs skyld er det ikke begyndelsen på en serie, men en afsluttet historie. Set i lyset af dette, er det ganske imponerende, at plottet og beskrivelserne af den fremtidige verden rummer så mange elementer, og først og fremmest at det hele bindes fint sammen til en særdeles tilfredsstillende afslutning.

Der er mange fine beskrivelser af de forskellige personer, især af Nemesis og hendes følelser, følelser som en diabolik slet ikke burde være i besiddelse af. Særligt skildringen af Nemesis og hendes forsøg på at falde ind i de kejserlige skikke og vaner er meget overbevisende og interessant.