Det syvende barn af Erik Valeur

Oprettet: 12.09.2011 - 10:08

Bog: "Det syvende barn" af Erik Valeur

Syv spædbørn får en fælles start på børnehjemmet Kongslund i 1961 - Næsten 50 år senere modtager nogle af dem et mystisk brev - Hvem var det syvende barn, hvorfor er dets identitet og skæ

Erik Valeur
Politiken

Vinderen af debutantprisen har skrevet en af de bedste danske romaner i mange år. På en gang krimi og spænding, men også politisk samtidsskildring og psykologisk roman.

Det berømte spædbørnshjem Kongslund, som især 1950’erne og 1960’erne sørgede for at bortadoptere tusindvis af børn, er centrum for denne spegede historie.
Syv børn, som alle kom til verden på Rigshospitalets fødegang B, blev i løbet af 1961 bortadopteret fra Kongslund til familier rundt omkring i Danmark, og de voksede op uden at kende det mindste til deres fortid.
Sådan var praksis, og den navnkundige leder af børnehjemmet i en menneskealder Magna Ladegaard vogtede nidkært over børnenes oprindelige herkomst.
Hendes plejedatter Marie Ladegaard, som kom til Kongslund som hittebarn, har igennem alle årene i det skjulte dog fulgt de syv børn og deres livsforløb, og da den navnkundige forstanderinde skal fejre sit 60 års jubilæum, beslutter Marie at gribe ind i skæbnen og sender anonyme breve til nogle af de syv, og så er romanen i gang.
Pressen, personificeret ved den fallerede journalist Knud Taasing, øjner en god historie: Var Kongslund i virkeligheden et skalkeskjul for magtfulde mænds fejltrin, og havde hjemmet i mange år været medvirkende til at skjule skandaler på højeste plan?
Noget er der i hvert fald om snakken, fordi regeringen med den kommende statsminister Ole Almind Enevold reagerer ualmindeligt panikslagent og sætter alle sejl til for at finde den anonyme brevskriver.

Erik Valeur debuterer som romanforfatter med denne både i omfang og indhold store roman. Udover spændingselementerne som omfatter både mord, mystiske dødsfald og attentatforsøg, og som gør det svært at lægge bogen fra sig, er styrken i bogen først og fremmest de præcise og skarpt tegnede psykologiske personbeskrivelser. Forfatterens omfattende viden om den politiske scene og medieverden fornægter sig bestemt heller ikke, og han levere nogle meget fine kommentarer og iagttagelser på disse områder.
Endelig må man sluttelig beundre bogens plot og komposition, som ikke alene styrer læseren på suveræn vis, men som også først afslører den endelige sandhed til sidst.
Som læser skal man holde tungen lige i munden både fordi romanen elegant bevæger sig frit i tiden, men også fordi fortællerfokus skifter fra kapitel til kapitel, men er man bevidst om dette, får man til gengæld også garanteret en læseoplevelse af de få.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

• Søren-Carlsen

tir, 09/04/2013 - 15:10

Det syvende barn er i sandhed en stor roman;at forfatteren formår at holde alle trådene i både de personlige/psykologiske skildringer af de enkelte børnehjemsbørn og samtidig så overbevisende beskrive det politiske rænkespil, er imponerende.

Især er skildringen af en af fortællerne, Marie Ladegaard, så overbevisende, at man mener at kunne se hende på sine skæve fødder og indimellem hængende skævt i en efterladt kørestol.

Jeg kom som læser igennem hele følelsesrepertoiret, mens jeg læste denne fantastiske roman.

• hherskind

fre, 07/09/2012 - 13:32

Efter al hypen omkring denn bog, var den en stor skuffelse for mig at læse! Jeg ville helst have lagt den fra mig undervejs, men tænkte, at det måtte da blive godt på et tidspunkt. Men det blev det ikke.

Hele politiker- og pressevinklen forekom inderligt ligegyldig i forhold til det egentligt glimrende emne.