Det litterære apotek af Nina George

Oprettet: 14.07.2016 - 10:55

Bog: "Det litterære apotek" af Nina George

Læs bøger og bliv helbredt !!!

Nina George
Bazar

Fremragende og velskrevet feelgod-roman om den store kærlighed, livet og døden. Uanset hvilke bøger man plejer at læse, så bør man unde sig at give denne bog en chance.

Uden sammenligning i øvrigt minder denne fantastiske historie om ’Chocolat’, og ideen med at bøger sælges som medicin mod alt det, der måtte plage, er helt igennem vidunderlig og original.

Udover at være en fantastisk og velskrevet roman med mange lag og identifikationsmuligheder er bogen også en stor hyldest til bøgerne og litteraturen, og for en bogelsker og bibliotekar er dette den rene balsam for sjælen. En lille juvel, som allerede har fået bestseller-status og er blevet udgivet i mere end 28 lande.

Jean Perdu er boghandler i Paris, men ikke en sædvanlig en af slagsen. For det første er hans boghandel en fortøjet husbåd, og for det andet har han en særlig evne til at vide, hvilke bøger der er gode til folk med forskellige problemer. Kort sagt sælger han bøger som medicin, men den eneste han ikke kan kurere, er sig selv. For 21 år siden forlod hans store kærlighed Manon ham pludselig efter fem års intens lykke. Hun efterlod ham kun et brev. I alle disse år har Perdu ikke turdet åbne brevet men har i stedet i sin dybe sorg distanceret sig fra livet og fra andre mennesker.

Da den enlige kvinde Catherine flytter ind i hans hus, får hun ham modvilligt til at læse brevet, og det chokerende indhold får Perdu til at smide alle tøjler.Han vil sejle bogskibet til Provence, hvor Manon kom fra, og med på rejsen får han ud over kattene Kafka og Lindgren også uventet selskab af den unge succesforfatter Max, som flygter fra en skriveblokering.

På rejsen ned gennem Frankrig kommer andre personer til, og mødet med disse mennesker og rejsen tilbage i erindringen får omsider Perdu til at vende tilbage til livet.

Det er slet og ret en af de virkelig store læseoplevelser. Historien er vidunderlig, fyldt med stille humor og livsglæde, sproget er poetisk og nærmest lyrisk, personskildringerne går rent ind, og endelig er beskrivelserne af især Provence, både naturen og menneskene, meget maleriske.

Bogen spiller på hele følelsesregisteret, og udover at man bliver særdeles godt underholdt, giver indholdet også rigelig mulighed for eftertænksomhed og selvransagelse.

Bagest i bogen er der, som en ekstra bonus, både madopskrifter til typiske retter fra Provence og en liste over de nævnte bøger og deres terapeutiske virkning.

En særlig tak til bogbloggeren litteraturhusetdk for lån af billedet på Litteratursidens Facebookside. Du kan følge hende på Instagram, hvor hun deler ud af sine læseoplevelser.