Det andet land af Tad Williams

Oprettet: 01.03.2000 - 09:00

Bog: "Det andet land" af Tad Williams

Science fiction. Flere spor fører mod den gyldne by Otherland som hjemstedet for de ukendte kræfter, der holder børn i en dødlignende trance, og kontrasten mellem buskmændenes oprindelige univers og den virtuelle verden bliver stadig tydeligere og uhyggeligere

Tad Williams
1999
Cicero

"Det andet land" er bind 2 af en endnu ikke afsluttet serie. Bind 4 udkommer snart på engelsk, mens vi endnu mangler bind 3 på dansk.

Det er en utrolig spændende science fiction/fantasy serie. Tiden er nok omkring 2030, stederne er Sydafrika, USA, Europa og cyberspace + et andet land (otherland), som endnu ikke er nærmere beskrevet i bøgerne. Nettet er nu så udbredt, at man tager på udflugter i det - der er store forretningsstrøg, og det er muligt at vælge sin fremtrædelsesform selv, hvad der fører til mange besynderlige skikkelser i cyberspace. De rigtigt rige kan opretholde de mest fantastiske illusioner om sig selv - og færdes på dekadente steder, hvor alt er tilladt. De fattige må bruge en mere ussel teknologi og fremtrædelsesform - eller har ingen mulighed for at tage del i festen. Der er nemlig stadig en enorm social udstødelse og fattigdom. Størstedelen af handlingen er indtil nu foregået i Sydafrika, hvor underklassen stadig er sort og alkoholiseret eller netafhængig.

Det er sjovt at læse om den idealistiske ide fra nettets barndom, hvor man troede på, at det ville vedblive at være gratis - og medvirke til at udvikle demokratierne i verden. Det eneste sted der minder om de tidlige nettider er Træhuset - et totalt anarkistisk sted på nettet, konstrueret af gamle hackere fra nettets barndom og opretholdt på deres maskiner rundt om i verden. Historiens omdrejningspunkt er indtil nu, hvorfor en del børn går i coma efter besøg på "forbudte" steder på nettet. Efterhånden tegner der sig et billede af umådeligt onde bagmænds jagt på evigt liv, dvs. det tror jeg, er intrigen i bøgerne. De onde er virkeligt slemme her, og de gode er endnu så forvirrede, at de kun er begyndt at ane, hvor slemt det står til her i slutningen af andet bind. God, god serie.
Se forfatterens hjemmeside: www.tadwilliams.com

Cicero, 1999. 223 sider