Den tredje bror af Nick McDonell

Oprettet: 18.04.2006 - 18:05

Bog: "Den tredje bror" af Nick McDonell

Som 18-årig er Mike i praktik i Bangkok, hvor han skriver om backpackere og stoffer - Da han kommer hjem til New York, er hans bror blevet psykisk syg, og efter at hele hans tilværelse tilsyneladen

Nick McDonell
Henrik Andersen
2006
Borgen

Moderne mennesker er lavet af glas, de kan tåle meget, men et pludseligt hårdt stød kan få det hele til at splintres.

Nick McDonell tager os med ind i hovedet på et sådant menneske. Nick McDonell er en af de nye spændende forfattere fra USA. Hans tidligere roman "Twelve", som han skrev som 16-årig, blev rost til skyerne og var et af de første tegn på en ny generation af forfattere. Den såkaldte Generation Y (udtales: Why) er forfattere født mellem 1977 og 2000.

McDonell er nu blevet 21 og studerer på det prestigefyldte Harvard universitet, og sideløbende med studierne har han skrevet denne bog.

Hovedpersonens færden er opdelt i tre dele: Hans udstationering i Bangkok, under terrorangrebet den 11. september og tiden efter terrorangrebet. Kapitlerne i bogen er meget korte, højst 5 sider, men der er til gengæld mange af dem, det gør, at tempoet er højt, omstillingerne mange og pludselige. Jeg kan rigtig godt lide tempoet og stilen i bogen. Sproget er meget enkelt og præcist.

Det, der springer mest i øjnene ved gennemlæsningen, er, hvor upåvirket Mike er på trods af voldsomme oplevelser, for eksempel bliver en thailandsk luder likvideret for øjnene af ham. Mike er fuldstændig kold. Det er først efter terrorangrebet, at Mikes pæne og polerede overflade for alvor krakelerer, så vi kommer ind under huden på ham.

"Den tredje bror" er måske ikke ligeså god som "Twelve", men den er stadig et godt livstegn fra den nye "Generation Y", som har en anderledes måde at skrive på. Jeg ser frem til den næste bog fra McDonells side.

Oversat af Henrik Andersen. Borgen, 2006. 230 sider. 249,95 kr.