Den sidste tempelridder af Raymond Khoury

Oprettet: 19.12.2005 - 13:05

Bog: "Den sidste tempelridder" af Raymond Khoury

En udstilling af Vatikanets skatte i New York udsættes for et voldeligt røveri - en gammel krypteringsmaskine er målet - En arkæolog og en FBI-agent sættes på sagen, hvor også et kodet dokument rum

Raymond Khoury
Alis Friis Caspersen
2005
Cicero

Hvad er der med det gamle dokument? Kan det virkelig ændre verdenshistorien?
- Hæsblæsende spændingsroman, som det er umuligt at lægge fra sig, og som alle fans af 'Da Vinci mysteriet' vil sluge.

Det er den katolske kirke, der igen må holde for i Raymond Khourys første roman. I 1291 havde Tempelridderne tabt kampen om Det hellige Land, og de må i al hast forlade Jerusalem. 130 år senere var alle tempelriddere dræbt og ordenen opløst, men der blev ved med at gå rygter om, at de havde medbragt en hemmelig skat, som ville underminere kirkens magt, hvis den blev opdaget.

Under åbningen af en stor udstilling af Vatikanets skatte på Metropolitan Museum of Art i New York, kommer der pludselig fire ryttere ridende frem mod museet, ryttere klædt som tempelriddere. Det viser sig, at det, som alle tror er en del af åbningsceremonien, udarter sig til et voldsomt og blodigt røveri.

Der bliver røvet flere ufatteligt kostbare skatte, men også en undselig lille maskine, som er beregnet til at bryde koden i et krypteret manuskript. Snart samler interessen sig om maskinen og det dokument, som den skal kunne tyde. Dokumentet har været skjult lige siden tempelriddernes flugt i 1291, men der er en mand, der mener at vide, hvor det er gemt, og han vil gøre alt, for at offentligheden skal få kendskab til teksten.

Arkæologen Tess Chaykin og FBI-agenten Sean Reilly bliver sat på opgaven, og det bliver en jagt, hvor det er svært at skelne mellem venner og fjender.

Raymond Khourys roman har det hele, og den vil uden tvivl også blive slugt af de mange, som har læst Dan Browns bøger. "Den sidste tempelridder" er spændende, der er masser af action, der er en kærlighedshistorie, der er overvejelser om religion og moral, og de historiske facts spiller en stor og medrivende rolle. Da Tess og Sean endelig finder det eftertragtede dokument, opstår der hos dem stor tvivl, om de skal afsløre sandheden eller lade den være skjult, som den har været det i så mange år.

Oversat af Alis Friis Caspersen. Cicero, 2005. 364 sider. 279,95 kr.