Den lukkede have af Catherine Dunne

Oprettet: 20.07.2001 - 08:00

Bog: "Den lukkede have" af Catherine Dunne

Beth har altid været i konflikt med sin mor og tager til hendes dødsleje med blandede følelser. Forsoningen kommer dog indenfor rækkevidde, da hun finder nogle breve i natbordet.

Catherine Dunne
Bente Kastberg
2001
Centrum

Den irske forfatter Catherine Dunne tager i sine bøger emner op, som omhandler relationerne mellem familiemedlemmer.

I "Den lukkede have" er det især forholdet mellem mor og datter, som er behandlet. Siden moderen tidligt blev enke og måtte slide for at give sine to børn mulighed for at uddanne sig, har mors og datters forhold været anstrengt. Datteren Beth stak tidligt af hjemmefra og har altid følt sig som en fiasko i forhold til moderens forventninger.

Beth vender nu hjem til sin mors dødsleje. Hun er meget usikker på hvordan hun skal få sagt farvel til moren, som ligger bevidstløs hen efter en hjerneblødning. Imidlertid har moren haft en viden om, hvor det bar hen og har skrevet nogle breve til sine børn, mens hun endnu kunne. Dem finder Beth.

Synsvinklen i bogen er nu skiftevis morens og datterens og tiden skiftevis nutid og datid. Således får man en fin skildring af familiens liv fra halvtredserne og frem.

Gennem brevene får Beth styr på sit forhold til moren. Måske er historien lidt for idylliserende. Ord er vel ikke altid nok, hvis dybe følelser er i klemme, men bogen er bestemt værd at læse.

Centrum, 2001 - 285 sider

Andreas Kommode - 20. juli 2001