Den lille prins af Antoine de Saint-Exupéry

Oprettet: 01.06.2005 - 08:05

Bog: "Den lille prins" af Antoine de Saint-Exupéry

Eventyrfortælling om forfatterens møde med den lille prins fra en fjern planet.

1986
Jespersen og Pio

Almindelig kendt og elsket er det forunderlige eventyr om den lille prins, der på sin dannelsesrejse rundt i universet lærer kærligheden, livet og døden at kende. Men som først og fremmest handler om omsorg for de nære ting.

Ja, millioner af mennesker verden over er, som jeg, faldet for den vidunderlige lille fortælling om kærlighed og ægthed, som tiden aldrig synes at løbe fra. Den udkom i 1943.

”Den lille prins” er historien om piloten, alias forfatteren selv, der nødlander i Saharaørkenen. Han møder her den lille prins, som kommer fra rummet og fortæller piloten om sin egen hjemmeplanet, asteroide B612, ikke større end et hus, hvor man kan se hele 44 solnedgange på en dag. Han er kommet til jorden på sin rundtur til alverdens planeter for at få nogle venner og få hjælp til at redde sin elskede rose.

På turen har han mødt kongen, der er herskesyg, forretningsmanden, der er begærlig, den forfængelige og drankeren, der drikker for at glemme, at han er flov over at drikke – altså menneskelige dyder eller snarere mangel på samme - og er kommet til den konklusion, at voksne er mærkelige.

Historien rummer også et får, en talende blomst, en geograf, der ikke ved noget som helst om sin egen planet, en ræv, der gerne vil være tam og et sporskifte, der taler.

Men den fineste og mest poetiske histoire, prinsen fortæller piloten, er den om den smukke rose, som han vander hver dag, som han taler med og bruger tid og kærlighed på, og som netop derfor er speciel og smuk. Den er han kommet for at hente hjælp til – den er ved at blive ”ædt” af baobabtræer i massevis.

Der er megen visdom at hente, mange kloge budskaber, f.eks. disse: ”Det er kun med hjertet, man kan se klart” og ”Det væsentlige er usynligt for øjet”. Nu i dette H. C. Andersen- jubelår får man helt oplagt den tanke, at det kunne være noget, han kunne ha’ sagt. Der er ingen tvivl om, at Saint-Exupéry delte værdi- og fantasiunivers med H. C. Andersen.

Jeg læste den første gang som obligatorisk læsning i fransk i gymnasiet og fandt den lige så dejligt uspoleret og befriende uakademisk ved genlæsningen.

Så hermed anbefalet til os, der gerne læser børnelitteratur hele livet til personlig glæde og nytte, men også til rigtige børn - og - voksne.

Med tegninger af forfatteren. Oversat fra fransk af Asta Hoff-Jørgensen. Forord er oversat fra fransk af Else Henneberg Pedersen. Lindhardt og Ringhof, 2001.  117 sider : ill. (nogle i farver)

Bogliste: Sommerens must-read

15.06.2016 - 09:13 - Barbara Rugholm Hessellund

Er der styr på hunden og avisen i sommerferien og flueben ved håndsprit og sammenklappelige tandbørster? Du  mangler bare lige at få styr på det allervigtigste: Ferielæsningen.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Tema: New York i litteraturen

01.06.2016 - 08:00 - Thomas Vang Glud

Årets sommertema er en eksplosion af god litteratur. Dyb, underholdende og intellektuel på en og samme tid. New York er skæbnens og mulighedernes by.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Tema: Young adult

01.10.2015 - 08:00 - Thomas Vang Glud

Genren Young adult har naglet sig fast i de unge læsere og gennemgår en guldalder i disse år. Det er en litteratur om livets strabadser og det at finde sig selv.

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”