Den gamle mand med trækvognen af Mads Nygaard

Oprettet: 15.06.2004 - 08:37

Bog: "Den gamle mand med trækvognen" af Mads Nygaard

Folmer, en lidt kikset type, møder Britt, en blondine der er gift med en voldelig rocker - De forelsker sig i hinanden, og tager sammen til Nordjylland for at mødes med Folmers far, Antonio, som al

Mads Nygaard
2004

Lån bogen på

Han – høj og tynd med Brøndby-tophue. Hun – lille, slank med langt, glat , hvidt hår. Tilfældigt mødested – det psykiatriske hospital Nordvang. En romance på den skæve, den sjove og den rørende måde.

Folmers mor døde i barselseng. Hans far sendte ham til en plejefar i Sønderjylland, Nazi-Heinrich. Folmers storhedstid var i Livgarden. Nu forsøger han at etablere sin egen énmandsfabrik med fremstilling af nisser. Britts mor Yvonne er på ét af sine utallige ophold på Nordvang. Britt selv gruer for den voldelige ægtemand Skaldyrets snarlige løsladelse fra spjældet.

Ved mødet med Britt bliver Folmer grebet af en stærk trang til at løfte hende op. Og bære hende rundt i hvilken som helst retning, hun måtte have lyst til. Britt synes, Folmer er lidt sær, men lader sig dog overtale til at flytte med ham til Nordjylland til Antonio, Folmers far.

Antonio er den gamle mand med trækvognen. Han bor på en forfalden gård, han drikker, hugger brænde og spiller kort med Ølhanen og de andre i campingvognen. Han bliver ikke spor glad for, at drengen pludselig bryder deres uskrevne regel om at holde sig væk.

Gensynet mellem far og søn bliver ingen succes. Folmer flygter til Frederikshavn, hvor han får arbejde i faderens gamle trossesjak på havnen. Antonio og "tøsen" finder sammen i delvis sympati. Historien slutter ikke i fryd og gammen, men snarere i en slags grotesk forløsning.

Bogen er først og fremmest en fin beskrivelse af en række skæve, alkoholiserede eksistenser fra samfundets bund. De er skildret helt på deres egne præmisser, sådan at absurde handlinger og forestillinger pludselig forekommer indlysende logiske. Det er harsk socialrealisme, men med en indfølende humor.

Sproget er klart og koncist med korte sætninger. Beskrivelserne er meget udpenslede og ikke for sarte sjæle. Talesprog, slang og spøjse udtryk tjener til at karakterisere personer og miljø. Brugen af navne og øgenavne er formidabel, f.eks. er Tophuen forsanger i bandet No Goods. Forfatteren lever hermed op til de forventninger, han skabte med sin forrige bog "Skavanker". Humoren og skrivemåden er den samme, og også denne bog byder på en klukkende fornøjelig læseoplevelse.

Lindhardt og Ringhof, 2004. 343 sider. Kr 299,-

Læs også anbefalingen af Skavanker