Den eneste musik af Vikram Seth

Oprettet: 01.11.2001 - 09:00

Bog: "Den eneste musik" af Vikram Seth

Mange år efter et kærlighedsforhold til pianisten Julia møder Michael hende igen - Han er violinist i en kendt kvartet, og hun er gift, men de genoptager et umuligt forhold - både i musik og kærlig

Vikram Seth
1999
Cicero

Mange år efter et kærlighedsforhold til pianisten Julia møder Michael hende igen; Han er violinist i en kendt kvartet, og hun er gift, men de genoptager et umuligt forhold - både i musik og kærlighed.

Vikram Seth er født i 1952 i Calcutta og har studeret filosofi, statsvidenskab og økonomi i England og USA.
I 1996 debuterede han i Danmark med romanen "En passende ung mand", og i 1999 udkom "Den eneste musik" på dansk.

Bogen handler om den 38-årige violinist Michael Holmes og hans liv med Maggiore-kvartetten, hvor han spiller andenviolin, og hans store ulykkelige kærlighed til pianisten Julia Hanson.
Han og Julia har mødt hinanden i Wien, hvor de begge studerede musik. Det var dengang den store forelskelse, men han forlod hende og Wien, fordi han følte, han var ved at gå i opløsning musikalsk på grund af de krav og den kritik, hans lærer Carl Käll ustandselig udsatte ham for.

I romanen møder vi ham igen i London en del år efter flugten fra Wien. Han lever et meget regelmæssigt, ikke særlig lykkeligt liv, og er blevet medlem af Maggiore-kvartetten. Han har et forhold til Virginie, som han egentlig ikke bryder sig særlig meget om. Han drømmer stadig om Julia.

Drømmen om at møde hende igen bliver til virkelighed. Efter en koncert opsøger hun ham, og de genoptager kærlighedsforholdet. Julia er bare i mellemtiden blevet gift og har en lille søn. Hun kan ikke forlade hverken mand eller barn og har det dårligt med at lyve og bedrage, så det ender med, at hun afslutter forholdet. Julia har et andet stort problem - hun er blevet døv. Dette store handicap for en musiker beskrives meget fint og meget følsomt i romanen.

I det hele taget beskrives arbejdet med musikken, både Julias, og hvordan hun spiller og er god til det trods sit handicap, og Thomas' arbejde i kvartetten, meget grundigt. Der bruges mange sider på disse beskrivelser og på, hvordan Thomas tolker specielt Schuberts kammermusik. Det er spændende at læse om, men kræver, synes jeg, at man ved og interesserer sig for musik, ellers vil musikbeskrivelserne forekomme meget lange.

Det er ikke på nogen måde en eksotisk roman. Den er slet ikke sammenlignelig med "En passende ung mand". Det er efter min opfattelse en meget engelsk og vestlig roman, der på den måde kan skuffe, hvis man forventer sig indblik i indiske forhold.