Den danske pige af David Ebershoff

Oprettet: 17.09.2001 - 08:00

Bog: "Den danske pige" af David Ebershoff

Roman bygget over det danske kunstnerægtepar Gerda og Einar Wegeners skæbne; Som den første nogensinde fik han foretaget en kønsskifteoperation, i Dresden i 1920'erne, og blev forvandlet til Lili E

David Ebershoff
1999
Viva

At få foretaget en kønsskifteoperation i 1930'erne var en usædvanlig og sensationel affære, og manden som tog skridtet til at gøre det, var den danske kunstmaler Einar Wegener. Operationen, som skulle forvandle Einar Wegener til Lili Elbe , foregik på en kvindeklinik i Dresden.
Einar Wegener var gift med den smukke, feterede kunstnerinde Gerda Wegener og de levede i højst usædvanligt ægteskab.
Deres livsskæbne fortælles der om i romanen "Den danske pige", som er en fiktionsroman baseret på autentiske begivenheder og dagbogsnotater fra Einar Wegener.
Det er en meget intens roman om to af datidens store kunstnerpersonligheder og deres helt specielle ægteskab og man får som læser et godt indblik i deres usædvanlig liv og følelser.
Gerda Wegener var klar over, at hendes mand var født i en "forkert" krop, Hun brugte ham som model til nogle af sine aller bedste billeder, og han blev døbt "Lili". Hun støttede ham også i den store beslutning om at få foretaget kønsskifteoperationen.
Romanen er en kærlighedshistorie med mange lag og den gør et stort indtryk. Det er også historien om, hvordan man kan martres af naturens ugunst og være i stand til at udholde næsten alt! Det er David Ebershoff's debutroman og han er sluppet godt fra at beskrive dette autentiske og næsten glemte drama.

Viva, 1999 - 348 sider
Lån bogen på