Delhis smukkeste hænder af Mikael Bergstrand

Oprettet: 02.04.2012 - 14:25

Bog: "Delhis smukkeste hænder" af Mikael Bergstrand

En desillusioneret midaldrende svensk mand tager til det eksotiske og anderledes Indien for at vende om på sit liv - Mødet med Indien bliver både overrumplende, humoristisk og kaster uventede

Mikael Bergstrand
Lilian Kingo
Modtryk

Du er i godt selskab med den bitre humoristiske, midaldrende Göran Borg, der på sit livs absolut nulpunkt bliver narret med til en chartertur til Indien.

Göran Borg er lidt småfed, hårgrænsen kravler opad, han er fraskilt og karrieren er gået i stå. Han drømmer stadig om ekskonen Mia, der gik fra ham til fordel for en mere fast mand (såvel i ånden som i kødet) og sine to børn ser han kun sjældent. Görans kedelige hverdagsliv får en dag en brat ende, da han bliver fyret fra sit job ved et kommunikationsfirma i Malmö. Hvad skal han nu stille op med sig selv?

Inden han selv finder ud af det, samler hans smarte ven Erik ham op og tager ham med til en vennetur til Indien. Venneturen viser sig at være en selskabsrejse med Erik som rejseleder. Erik scorer en smuk pige i rejseselskabet og svigter Göran, der bliver ramt af en slem omgang maveonde og efterladt tilbage i New Delhi. Dette bliver dog hans redning, for Eriks indiske bekendt Yogi tager sig af ham og præsenterer ham for både for sit hjem og sit land og for manicuredamen i skønhedssalonen. Göran forelsker sig dybt i hende. Nu får han chancen for at møde det sansemættede, menneskemyldrende og farverige Indien, der er så helt anderledes end Sverige.
Göran kommer på fode, han revurderer sit liv og får hanket op i sig selv.

Bogen er underholdende og humoristisk skrevet. Mikael Bergstrand er journalist og pennen glider let for ham. Sammen med sin familie har han boet i Indien i en årrække. Hans skildringer af den vestlige levevis i Malmo og i Indien er rammende, de kan virke klichèfyldte men de er kærlige. Nogle anmeldere sammenligner bogen med Jonas Jonasson: Den hundredårige der kravlede ud af vinduet og forsvandt. Jeg synes nu ikke, den er helt så rablende skrevet. Men underholdende det er den, fin til nogle timers hyggelæsning og som ferielæsning måske i Indien eller i det grå Malmö. Den kan læses af læsere i alle aldre og af begge køn. Jeg kom til at holde af Göran og hans vej til at få fodfæste i livet igen.