De vilde detektiver af Roberto Bolaño

Oprettet: 08.11.2010 - 14:06

Bog: "De vilde detektiver" af Roberto Bolaño

To centrale personer i det mexicanske avantgardiske litterære miljø, flygter fra Mexico City nytårsaften 1975 - En lang række af deres kolleger giver deres version af hvor de kan være

Roberto Bolaño
Iben Hasselbalch

Spændende og sprogligt fantastisk latinamerikansk roman.

Roberto Bolaño døde i 2003 kun 50 år gammel. Trods hans tidlige død efterlod han en række bøger, som slog hans litterære navn fast såvel før som efter hans død. Bolaño var chilensk født, men boede størstedelen af sit liv i Mexico. Specielt i den spansktalende del af verden anses han som en af de mest indflydelsesrige forfattere, bl.a. på linje med Gabriel García Marquéz.

På dansk er nu kommet et af hovedværkerne ’De vilde detektiver’. En roman der kredser om litteratur og ikke mindst om forfatterne til litteraturen.

’De vilde detektiver’ foregår i Mexico City i et avantgardistisk digtermiljø. Romanen er opdelt i tre dele, og blandt bogens mange fortællere er den unge studerende Madero, der i midten af 1970erne dropper ud af universitetet for at forfølge drømmen om poesien hos den lokale forfattergruppe ”Visceralrealisterne”.
 Jagten på litteraturens perler er omdrejningspunktet i romanen, et detektivarbejde der udføres med glødende interesse af visceralrealisterne, deriblandt Madero.

Flere navngivne forfattere og lyrikere optræder i Bolaños roman, selv er han forklædt under navnet Arturo Belano, hvilket giver bogen selvbiografiske træk. Belanos omfattende geografiske detektivarbejde strækker sig over mere en 20 år og ”Viceralrealisterne”s ihærdige indsats ”on the road” bærer da også frugt med sig.

Ikke mindst for læseren: ’De vilde detektiver’ er anbefalelsesværdig på alle måder, så er man til litterære rutsjeture tilsat sproglig entusiasme fordelt på godt 600 sider, så kan Roberto Bolaño i den grad anbefales.