De tolv af Justin Cronin

Oprettet: 27.11.2012 - 12:39

Bog: "De tolv" af Justin Cronin

Vi er 100 år ude i fremtiden. Det Amerika, vi kender, er gået under. De få overlevende bor i små bysamfund, mens vampyrerne hærger om natten. Men vores helte har måske en løsning på problemet.

Justin Cronin
Jan Pock-Steen

Det velskrevne og neglebidende brag af en dommedagsthriller fortsættes med uformindsket styrke i denne længe ventede fortsættelse af ’Den Første’. Både historien og personerne får endnu mere dybde og substans.

Det hele startede med et regeringseksperiment, men noget gik grueligt galt. De tolv dødsdømte mordere, som man eksperimenterede med, udviklede sig til udødelige, blodtørstige dræbermaskiner, der forvandlede de sagesløse ofre til vampyrer, og snart var den civiliserede verden, som vi kender den, ved at falde fuldstændig fra hinanden. Hundrede år senere er der kun nogle få grupper af overlevende mennesker tilbage i dette menneskeskabte kaos, hvor døden lurer overalt.

I ’Den første’ lykkedes det for en lille gruppe mennesker at få ram på en af de tolv, og her i fortsættelsen sætter de nu jagten ind på de oprindeligt inficerede vampyrer (viraler).

Men nye og måske endnu mere skræmmende modstandere har taget del i spillet: Mennesker, som har formået at give sig selv det livsforlængende virus, og deres dagsorden og planer for de sidste overlevende er om muligt endnu mere skræmmende.

Justin Cronins historie er planlagt til at skulle være en trilogi. Ofte er det sådan, at det midterste bind i en trilogi på mange måder er en series svageste, fordi der både skal resumeres fra første del og historien så at sige også skal lægge op til klimakset i sidste del.

Dette er nu bestemt ikke tilfældet i ’De tolv’. Forfatteren formår på elegant vis at bringe nye aspekter og nye personer ind i handlingen, bl.a. ved at skildre begivenhederne i tiden lige omkring katastrofens start, og det giver på mange måder historien både mere dybde og troværdighed.

Forfatteren springer både i tid og personer, og ofte slutter et kapitel med en cliffhanger, så man lige må læse lidt mere for at se, hvad der så sker. Dette trick for spændingsbøger mestrer Cronin således til fulde, og kombineret med vedkommende personbeskrivelser, et blomstrende og smukt sprog og et stramt og omhyggeligt opbygget plot ender man med noget nær et mesterværk indenfor genren.

Bogen er således ikke let at gå til, men det kan nu betale sig at holde fast. Udover en ekstremt spændende historie får man i tilgift beskrevet en række menneskelige følelser, temaer og problemstillinger: Kærlighed, venskab, loyalitet, menneskelighed, overlevelse og moral, ja hele meningen med livet.