De rejsende af Tim Winton

Originaludgave 1978

Ole Sarvig
1978

Lån bogen på

Tim Winton er australier og forfatter til en historie om en australsk mand, Scully, som med kone og barn har rejst rundt i Europa. Ved bogens start går han i gang med at istandsætte en landlig irsk hytte, som hans kone har kastet sin kærlighed på. Imens er de to andre i Australien for at sælge deres gamle hus. Han ser frem til at hente dem i lufthavnen og starte på en frisk i Irland. Da flyet lander, er det dog kun datteren, der stiger ud. Hun er stum af chokket over at være blevet sendt alene af sted fra London og kan ikke hjælpe sin far med en forklaring. Scully og datteren sætter ud på en rejse i deres egne fodspor til Grækenland, Italien og Frankrig for at opsøge de steder, hvor de sidst har været sammen med moderen. Det går op for Scully, at han i mange sammenhænge kun er blevet tålt som et uundgåeligt vedhæng i de kunstnerkredse, hvor hans kone har forsøgt at begå sig som forfatter og maler, mens Scully arbejdede sort, for at de kunne overleve materielt. Han indser også, at konens kunstnerdrømme ikke bundede i talent, men i ønsket om at være interessant. Far og datter ender til sidst i Amsterdam, hvor Scully er ved at gå helt i hundene. Hans redning bliver datteren, som han altid har haft et nært forhold til. De ligner hinanden meget. Hun får ham til sidst til at indse, at de må vende tilbage til Irland, og den grumme historie om deres desperate rejse ender med et håb om, at de sammen kan finde et nyt ståsted uden moderen, hvis forsvinden aldrig opklares helt

Lindhardt og Ringhof, 1999 - 354 sider

Andreas Kommode - 21. marts 2000