Dagen og vejen af John Nehm

Oprettet: 09.08.2000 - 08:00

Bog: "Dagen og vejen" af John Nehm

Bredt malet skildring af livet på landet i Nordsjælland 1918-19 med udgangspunkt i forfatterens far Kai, der som 6-årig fik tjeneste hos storbonden Mads Klausen

John Nehm
2000
Forum

Vi møder den 6 årige Kai (John Nehms far) der kommer fra en fattig børnerig familie. Han kommer ud at tjene hos storbonden Mads Klausen.

Gennem Kai møder vi personerne på gården og i byen og ser ind i et fattigt barndomshjem med mange børn og få penge. Sognerådet spiller en stor rolle for alle - indspistheden og "gøren hinanden tjenester" præger alle beslutninger og får ofte stor indflydelse på småkårsfolkenes forhold.

Den begyndende organisering af karlene og andre tidstypiske emner berøres - bl.a. storbyens farer. Som historien skrider frem flyttes fokus fra Kai til Mads Klausen. Hans nedtur med skilsmisse og druk bliver omdrejningspunktet for historien. Bogen fortæller om magt og sociale skel og om, at der ikke altid var så dejligt ude på landet.

En god gammeldags bredt anlagt bonderoman fra en ikke så fjern fortid. Denne bog markerer John Nehms 25 års forfatterjubilæum.

John Nehm er født i København i 1934 og opvokset på Nørrebro og Amager.

'Dagen og vejen' er 1. del af en trilogi, hvor 2. del forventes udgivet i 2001.

Forum, 2000 - 452 sider

Andreas Kommode - 9. august 2000