Da Gud var en kanin af Sarah Winman

Oprettet: 06.12.2012 - 15:06

Bog: "Da Gud var en kanin" af Sarah Winman

Elly bliver født i 1968 i det engelske Essex. Senere flytter familien til Cornwall for at drive et bed & breakfast.

Sarah Winman
Bente Kastberg
Turbine

Rørende og sød fortælling om familierelationer og om barndommens altafgørende betydning for resten af livet i denne helstøbte debutroman.

”Og hver dag, når jeg ventede på, at han skulle hjem fra skole, blev min længsel snærende, den blev fysisk. Jeg følte mig aldrig hel uden ham. Det kom jeg sandt at sige aldrig til.”

Ellys fortælling om sit liv, sin familie og venner falder i to dele – et før og efter. ”Før” er barndomstiden inden hun mødte Jenny – en opvækst i en familie med nogle søde og velmenende, men også lidt fraværende forældre, hvor det var storebroderen, der var den vigtigste person i hendes liv. En barndom, som blev præget af en stor hemmelighed. ”Efter” er tiden med veninden Jenny, som hun genfinder efter mange års uvished om hendes skæbne.

Elly er født i engelske Essex, og senere flytter familien til Cornwall, hvor forældrene driver et Bed & Breakfast. Barndommen er både en lykkelig og ulykkelig tid, men Ellys faste holdepunkt er broderen Joe. Elly har svært ved at knytte sig til jævnaldrende, men da hun møder Jenny, bliver alt anderledes. Men pludselig en dag forsvinder Jenny uden et ord, og i mange år forstår Elly ikke, hvad der er sket, indtil hun modtager et brev fra et fængsel, som forklarer, hvad der er hændt.

Titlens kanin, som hedder Gud, er en kanin, som Joe forærer Elly efter en meget traumatisk oplevelse, og med den kan hun snakke om livet store spørgsmål. Vi følger Elly, Joe og Jenny fra sidst i tressernes England og frem til cirka 2010. Mange af de store verdensbegivenheder får direkte følger for personerne, blandt andet terrorhandlingerne den 11. september, da både Joe og Joes kæreste Charlie befinder sig i de to tårne.

På trods af emnerne, som indimellem er meget alvorlige, er der også meget humor og poesi i bogen, især i den del, som handler om Ellys barndom. Der er egentlig ikke noget plot i romanen, men tilsammen tegner de mange korte afsnit et betagende og rørende portræt af forholdet  mellem bror og søster, og jeg synes, at det er lykkedes for den engelske debutant at skrive en helstøbt roman.