Citronbordet af Julian Barnes

Oprettet: 27.11.2006 - 19:06

Bog: "Citronbordet" af Julian Barnes

Noveller som med mange undertoner af varme og humor fortæller om alderdommens ankomst og de livsløgne en række mennesker har levet på

Julian Barnes
Claus Bech
2006
Tiderne Skifter

"Var man så ung, som man følte sig, eller så gammel som man så ud? Det var det store spørgsmål nu om dage, forekom det ham. Måske det eneste."

Disse overvejelser gør den pensionerede major i en af novellerne. Han er på den årlige tur til arrangement i det gamle regiment. Det viser sig at udflugten har et andet mål og har haft det i mange år. En underfundig historie om en mand, et godt ægteskab, holdninger og en hemmelighed.

Julian Barnes har skrevet elleve historier med temaet menneskelivet i almindelighed og aldring i særdeleshed.
I en anden trækkes tråde fra barndom til alderdom med temaet at være hos frisør. Det er der kommet mange gode iagttagelser ud af. En lille udviklingshistorie på mange planer og over mange år. Fra den lille generte dreng mellem mændene i barbersalonen til den lidt sure tyndhårede ældre herre i hænderne på en kvindelig stylist.

I "Det man ved" mødes to veninder gennem et langt liv en formiddag på en restaurant. Julian Barnes gengiver levende og genkendeligt, hvordan de generer sig. De er begge enker. De taler sammen om løst og fast men også forbi og henover hinanden. Det, de ved om hinanden og netop ikke siger, er ligesom limen, der holder forholdet sammen og for læseren langt det interessanteste.

Julian Barnes er prisbelønnet som romanforfatter, men han kan sandelig også kunsten at beskrive en hel verden og hele mennesker i den korte form, som novellen er. "Citronbordet" giver hele 11 gode læseoplevelser.

Oversat af Claus Bech. Tiderne Skifter, 2006. 241 sider.