Cinder af Marissa Meyer

Oprettet: 22.08.2017 - 10:33

Bog: "Cinder" af Marissa Meyer

Cinder er en storslået fantasy genfortælling af Askepot, sat i en original verden fyldt med androids, fremmede planeter og en helt speciel prins.

Marissa Meyer
Louise Ardenfelt Ravnild
Høst & søn

Denne ultraspændende Askepot-genfortælling løfter det klassiske eventyr op til nye niveauer og introducerer askeprinsessen som cyborg.

En dødelig pest hærger befolkningen i en dyster sci-fi fremtid, hvor mennesker og androider lever side om side. Jordens konflikt med den frygtede Lunar dronning Levana eskalerer, da Prins Kai nægter at indgå ægteskab med hende. Linh Cinder er byens bedste mekaniker og cyborg – 36 procent ikke-menneskelig. Meget få bryder sig om cyborger, og Cinders stedmor er ingen undtagelse. Da Cinders stedsøster Peony rammes af pesten, eksploderer stedmorens had til Cinder. Som hævn donerer hun Cinder til pestforskningen, hvor Dr. Erland desperat forsøger at finde en kur mod den dødelige sygdom, som også har ramt kongen. Doktoren opdager til sin forbløffelse, at Cinders DNA kortlægger en hidtil hemmeligholdt familierelation med forbindelse til den royale verden.

Er man ikke til tung science fiction er ’Cinder’ et ekstremt godt bud på en underholdende roman med en storslået handling, masser af ramasjang, humor og kærlighed. Dette er starten på ’Lunar krøniken’, en serie på fire bind hvor Marissa Meyer tager nogle af de klassiske heltinder og prinsesser fra eventyrene under kærlig behandling. Meyers opgradering er formidabel og sætter de lyserøde, men grumme, eventyr på spidsen i en helt ny kontekst, hvor eventyrfigurerne får frit spil uden grænser for deres formåen. Hvem havde forestillet sig Askepot som hardcore androide mekaniker og cyborg? Ja, Marissa Meyers gjorde og mange tak for det.