Checkpoint Charlie af Jesper Bernt

Oprettet: 30.10.2009 - 17:27

Bog: "Checkpoint Charlie" af Jesper Bernt

Jonas beslutter at forlade det perfekte forstadsliv for måske at blive forfatter - En nat på Vesterbro bliver dog katastrofal på mange måder

Jesper Bernt

Jonas har det hele. To børn, en smuk kone og et varmeisoleret etplanshus i Vanløse. En dag beslutter han sig for at forlade det hele.

Jonas burde være lykkelig for sit perfekte forstadsliv. Men pludselig en dag får han nok og stikker af for måske at blive forfatter, eller?

Han roder sig ud i en ordentlig omgang druk med en gammel kammerat, som Jonas har undgået længe (af gode grunde), så den nat han drikker igennem på Vesterbro bliver noget af en katastrofe på mange måder. Jonas rodes sig ud i meget og når at besøge adskillige værtshuse og endda et privat hjem, inden festen er ovre.

Bogen er delt op i Efter, Nu og Før og henviser til Jonas’ historie. Vi hører altså om hans liv, blandet godt sammen. Vi får en slags baggrund for hvorfor han er endt i denne rustur og hvor den ender.

I bunden af bogen har kapitlerne navne der henviser til titlen, f.eks. Zulu, Hotel, Mike og Sierra. Det får mig til at tænke på rockgruppen Kliché og selvfølgelig henviser titlen Checkpoint Charlie til Berlin, hvor Jonas er på vej hen, men bogen handler ikke om Berlin.

Jeg synes, bogen er lidt rodet og jeg er som udgangspunkt ikke målgruppen. Hvem er så målgruppen? Tja det må efter min overbevisning være mænd midt i livet, som tumler med hverdagen og hvad deraf følger! For jeg tror Jesper Bernt her har skrevet en nøgleroman. En mand med midtlivskrise og hvad deraf følger. Drengerøven bag romanen Westend er blevet voksen og kan ikke helt komme overens med det og har derfor følt sig nødsaget til at skrive 'Checkpoint Charlie'.

Jeg synes ideen bag er god og der er en stor målgruppe til emnet, men den fanger ikke mig ind.

Læs den, hvis du er en mand midt i livet eller er gift med en mand der er midt i livet og virker lettere fraværende.