Buzz Aldrin, hvor blev du af? af Johan Harstad

Oprettet: 10.03.2008 - 13:06

Bog: "Buzz Aldrin, hvor blev du af?" af Johan Harstad

Den stille og tilbageholdende Mattias får et psykisk sammenbrud, efter hans arbejdsplads er gået konkurs, og hans store kærlighed har forladt ham.

Johan Harstad
Jannie Jensen og Arild Batzer
Roskilde : Batzer & Co

Autentisk og tankevækkende roman om Færøerne og Livet og om at være hovedpersonen i sit eget.

"Magnificent. Magnificent desolation". Sådan sagde Buzz Aldrin poetisk da han d. 21. juli 1969 vandrede rundt i månestøvet i Stilhedens hav. Nogle timer før ham var Armstrong steget ud af månefartøjet Eagle og havde som første mand på månen foretaget et par vægtløse hop der sammen med et par velvalgte ord er gået over i historien. Man husker bedst den der var først.

Mattias lever sit liv som selvvalgt toer i Stavanger. Han er den ingen kender eller husker navnet på. Den eneste ven han får, er Jørn, og den eneste pige han bliver kæreste med, er Helle. En uddannelse springer han over og får arbejde på et gartneri hvor han kan stå stille, mens alt omkring ham gror. Illusionen om det stille liv sprænges pludselig da han fyres af både arbejde og kæreste. Jørn griber fat i ham og tager ham med til Færøerne hvor Jørns band skal spille. Mattias blæser med over Atlanterhavet, og da han når Færøerne, landet hvor intet rigtigt gror og slet ikke træer, bliver han væk for alle – og mest sig selv.

Færingen Havstein driver Fabrikken - et behandlingshjem i den lille bygd Gjógv, og det bliver Havstein der finder Mattias forkommen og forvirret på en færøsk landevej og uden at kunne samle sig sammen til noget. Mattias flytter ind på Fabrikken, her finder han et sjældent fællesskab og betages især af pigen Ennen (NN), der er blevet så meget væk for sig selv og andre at hun ikke vil fortælle nogen sit navn.

"Buzz Aldrin Hvor blev du af?" er en underholdende og tankevækkende historie om at se sig selv, især i sammenhæng med andre, og mens Mattias tager livtag med tilværelsen, må læseren sluge store tematiske bidder om både livet, sorgen, kærligheden og døden - og alt det der rumsterer ind imellem.

Det tager tid at fordøje Mattias og hans liv, men undervejs bliver man fastholdt af et godt og til tider finurligt sprog. Historien er lang ligesom Mattias’ rejse, men nuanceres af de færøske kulisser der fungerer som det optimale alternativ til Månen.

Oversat fra norsk af Jannie Jensen og Arild Batzer efter "Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet?". Batzer & Co, 2007. 627 sider.