Borgmester Gud af Martin Glaz Serup

Bog: "Borgmester Gud" af Martin Glaz Serup

Originaludgave: 2003

Martin Glaz Serup
2003

Der er gøgl og karneval på mange planer i Martin Glaz Serups anden digtsamling 'Borgmester Gud'. “Det er byfest” - og på festpladsen møder læseren både Pinocchio på valium og Ole Lukøje med ild i paraplyen, men sandelig også en vis autoritær og streng Borgmester Gud, som med alle magtens beføjelser kontrollerer, at lysten, løjerne og galskaben holdes under låg:

Vi er her alle / på havnen i dag
og fyrer den af
til fest og frihed til
et ekstremt kontrolleret karneval
et halbal
der slutter kl. 23 sharp

I andre af bogens digte optræder Borgmester Gud mere konkret i skikkelse af Jean-Marie Le Pen og en flok svenske minifascister. Et gennemgående tema i samlingen er netop totalitarisme og magttænkning kontra mangfoldighed og lyst. Hvor magten sætter “det samme”, (Borgmester Gud/ taler ud/ om én sol/ én stol/ med strøm i), hævder digtene “det andet”, det ikke-identiske og mangfoldigheden. Digtene forsvarer det sidste - ikke så meget i kraft af holdninger og meninger, men i kraft af deres legende og frit associerende sprog og “vilde” billeder, der zapper og henter betydning ind mange steder fra: citater og referencer til litteratur, musik, TV, ordspil, rim og remser monteres i nye og uventede sammenhænge i digtenes ord-collager.

Forfatteren er ikke til stede i digtene som et afgrænset og gennemgående lyrisk jeg, der kan tages til indtægt for håndfase politiske holdninger. Derimod som en række af skiftende stemmer og masker, der i deres svingen mellem det lærde og det platte nok er et produkt af modernitetens flimrende verden, men i kraft af ironien og sprogkritikken ikke totalt identificerer sig med den.

Martin Glaz Serup (f. 1978) debuterede i 2002 med digtsamlingen 'Shylas ansigt'. Han har offentliggjort digte i Hvedekorn og Øverste Kirurgiske og er redaktør af litteraturtidsskriftet Apparatur. Samtidig med 'Borgmester Gud' debuterer han som børnebogsforfatter med 'Skræp!'

Lindhardt og Ringhof, 2003. 43 sider. Kr 149,-

Læs to digte af Martin Glaz Serup