Bone Gap af Laura Ruby

Oprettet: 13.02.2017 - 14:32

Bog: "Bone Gap" af Laura Ruby

Denne bog er en af den slags sjældneungdomsromaner, som har det hele og mere til.

Laura Ruby
Turbine

Original YA-roman med magisk realisme. Den fine og velskrevne historie rummer almindelige ungdomstemaer, men krydres med både gysereffekter og magi.

Laura Ruby er en anerkendt amerikansk forfatter til både børne- og ungdomsromaner, og hendes nyeste fortælling ’Bone Gap’ vandt med rette den hæderkronede Michael L. Printz Award.

Den helt igennem fantastiske roman indeholder elementer af både Neil Gaiman og Stephen King, samtidig med at Patrick Ness’s Vi andre bor her bare spøger kraftigt i baggrunden. Så er kvaliteten ligesom sat på plads.

Bone Gap er en lille by i Illinois, og her bor teenageren Finn alene sammen med sin ældre bror Sean. Deres far døde, mens drengene var små, og moderen er stukket af med en ny kærlighed. Sean har måttet opgive sine lægestudier og arbejder nu som ambulancefører, og Finn er på sit sidste år i High School. Selvom Finn af mange i byen betragtes som mærkelig, klarer de to drenge sig udmærket, og da den smukke Roza pludselig dukker op og slår sig ned hos drengene, synes alt at gå i den rigtige retning. Roza medbringer lys og glæde, men så forsvinder hun pludselig.

Finn har set hende blive taget ind i en mystisk sort bil, men ingen vil tro på hans forklaring, og her flere måneder efter betragtes Roza forsvinding blot som endnu en person, der har forladt drengene.

Men Finn ved bedre, og sammen med pigen Petey begynder han sin egen farlige eftersøgning.

Det er i virkeligheden noget af en historie Laura Ruby har komponeret, og man skal lige sluge et par kameler med hensyn til de overnaturlige elementer, men det bliver det meget hurtigt en historie, der fanger og griber sin læser. Beskrivelserne af især Finn og Petey og deres spirende kærlighed er eminente, og forklaringen omkring Finns mærkværdigheder er godt fundet på.

Livet på landet og beboerne i Bone Gap er beskrevet med både humor og kærlighed, og alt i alt er der tale om et meget mangfoldigt og originalt produkt. Historien er en forfriskende fornyelse af ungdomsbogen, på trods af at slutningen kan måske forekomme vel hurtig, og det er så absolut en bog, der er svær at lægge fra sig.