Blitz af Fredrik Skagen

Oprettet: 18.06.2003 - 08:00

Bog: "Blitz" af Fredrik Skagen

Kriminalroman. En ung pige forsvinder, en pengetransport bliver røvet, og en brevbombe dræber sin modtager. Har disse tre ting noget med hinanden at gøre? Det mener Schrøder og Damgård, to kriminalreportere, så de graver i sagerne

Fredrik Skagen
2003
Århus : Modtryk

Lån bogen på

Fredrik Skagen har flere bolde i luften i sin nye krimi. Han leverer solid spænding i en historie, der er godt skruet sammen med et troværdigt persongalleri og med plads til en god del samfundskritik.

Der krydsklippes mellem forskellige handlingsspor, og det er makkerparret William Schrøder og Ivar Damgård, journalister på Adresseavisen i Trondheim, der bid for bid finder frem til sammenhængen mellem de forskellige begivenheder, som tilsyneladende ikke har noget med hinanden at gøre.

Skagen harcelerer over sensationsjournalistikkens kynisme og manglende etik og moral. En tidlig udviklet 14-årig pige med problematiske familieforhold lader sig fotografere nøgen. Billedet vises i sladderbladet "Blitz" og skaber en del furore. Da pigen kort tid efter forsvinder, er der noget, der tyder på, at hun er blevet myrdet.

Samtidig bliver en stor pengetransport udplyndret, uden at der er spor efter gerningsmændene. Firmaets omfattende sikkerhedsforanstaltninger antyder, at det næsten kun kan være en eller flere af de ansatte, selvom det synes umuligt.

I det handlingsspor fletter Skagen en trist skæbnehistorie ind. En 19-årig ensom mand har brugt det meste af sin ungdom på at passe en kræftsyg far, og det har sin pris. Han lader sig lokke af nogle let tjente penge, og først bagefter finder han ud af, hvad han har medvirket i.

Endelig er der et forløb med en kendt skibsreder, der ikke er helt fin i kanten. Han bliver dræbt i sit hjem i Oslo af en brevbombe, men var bomben i virkeligheden tiltænkt en anden?

Der er ingen åbenbare forbindelser mellem begivenhederne, og politiet kommer ikke langt i deres efterforskning. Det gør derimod Schrøder og Damgård. Dels ved ihærdigt benarbejde, dels ved slumptræf lykkes det dem at få alle brikker på plads.

Hele vejen igennem krimien er man godt underholdt, og spændingen holdes dygtigt ved lige gennem de mange forløb lige til den overraskende slutning, hvor alle trådene er tilfredsstillende udredt.

Oversat af Ole Lindegård Henriksen. Modtryk, 2003. 285 sider. Kr. 299,-