Blændværk af Thomas Erikson

Bog: "Blændværk" af Thomas Erikson

Thomas Erikson
Svend Ranild
Rosenkilde & Bahnhof

Forfatteren bag denne hæsblæsende og lidt forvirrende krimi-thriller er adfærdsforsker, og hovedpersonen Alex King optræder derfor på mange måder som hans alter ego.

Thomas Erikson er adfærdsforsker og coach i lederskab. ’Blændværk’ er hans debut som romanforfatter og den første i en serie med adfærdsforskeren Alex King som hovedperson.

Romanen starter i bedste klassiske krimistil med, at der begås et mord, men derefter er der ikke meget klassisk krimi over ’Blændværk’. Mordet sker mens Alex King forholder foredrag for en gruppe erhvervsledere, og den myrdede viser sig at være en stenrig forretningsmand.  I efterforskningen kommer det hurtigt frem, at han er forsøgt afpresset for adskillige millioner, så da også en anden millionær myrdes efter at have modtaget lignende afpresningsbreve, ligner det et mønster. Men hvad er forbindelsen mellem de to myrdede? Og er flere personer i farezonen?

Da politiet står på bar bund i efterforskningen, inddrages Alex lidt efter lidt som profileringsekspert. Her kommer han til at arbejde sammen med den koleriske Gabriel Hallmark og den skønne Nina Mander, som han snart får andet og mere end et professionelt samarbejde med.

Midt under efterforskningen forsvinder Gabriel Hellmarks bror Fredric sporløst sammen med hele sin familie. Fredric, der er freelancejournalist, er i gang med at skrive en biografi om en anonym, succesfuld erhvervsleder, og da Gabriel ikke vil involvere sig for meget, beder han Alex om hjælp.

Thomas Erikson er, som nævnt, adfærdsforsker, så Alex King kommer på mange måder til at optræde som forfatterens alter ego. Det er Eriksons eget håndværk, han benytter sig af, når han lader Alex boltre sig i Jungs adfærdspsykologi, hvor de fire personlighedstyper - den blå, den røde, den grønne og den gule - spiller en afgørende rolle. Jeg havde ikke lige min Jung present, så jeg måtte researche lidt for at kunne følge med i Alex’ teorier.

Der er mange bolde i luften hos Thomas Erikson, og romanen har flere sideløbende handlinger, hvoraf mordefterforskningen og Fredrics forsvinden blot er to. Der springes så meget i tid og sted, at jeg ind imellem nåede at blive ret forvirret, når jeg ikke lige kunne regne ud, hvor eller hvornår handlingen udspiller sig. Efter endt læsning sad jeg tilbage og prøvede at finde ud af, om jeg have fået svar på alle de spørgsmål, jeg havde stillet undervejs. Jeg synes ikke, jeg fik svar på dem alle, men det får jeg måske i den næste Alex King-thriller.

Når jeg går i gang med en bog, hvor det er tydeligt, at det er den første i en serie, tænker jeg hver gang: Er det et løfte eller en trussel? Denne bog er begge dele. Jeg kunne ikke slippe bogen, men sad alligevel tilbage med en lidt tom fornemmelse af for mange spørgsmål og for få svar. Alt taget i betragtning er jeg dog overbevist om, at jeg vil læse den næste bog om Alex King.