Biernes hemmelige liv af Sue Monk Kidd

Oprettet: 22.02.2005 - 11:56

Bog: "Biernes hemmelige liv" af Sue Monk Kidd

Den 14-årige hvide Lily Owens er stukket hjemmefra af flere gode grunde - Hun finder ved et mirakel fred og forsoning hos en lille gruppe sorte kvinder, der producerer honning og praktiserer næstek

Sue Monk Kidd
2004
Bazar

Lån bogen på

En dramatisk og rørende sydstatsroman om en ung hvid pige, der finder tryghed hos en flok sorte kvinder.

"Biernes hemmelige liv" er en debutroman fra 2002, der er blevet en fantastisk bestsellersucces i USA. Nu er den kommet på dansk.

Det er en dramatisk og rørende historie fortalt af Lily Owen, en begavet, men ensom og skyldtynget hvid pige på 14 år. Hun bor i 1964 i en lille by i South Carolina sammen med sin brutale far. Lily har fået skyld for at have dræbt sin mor ved et vådeskud som 4-årig, og hendes eneste ven er den sorte kvinde Rosaleen, der er en slags husholderske.

Da Rosaleen vil registreres som vælger lige efter indførelsen af de nye borgerretslove i 1964, bliver hun provokeret og siden arresteret. Det lykkes den kvikke Lily at få hende befriet fra arresten, og sammen drager de endnu længere sydpå.

Lily har fundet et billede af en sort Maria-skikkelse og et stednavn sydpå, som hun sætter i forbindelse med sin savnede mor. Da de når frem til stedet, genfinder de den sorte Maria på nogle honningkrukker, og via dem finder de nogle sorte søstre, der er biavlere og laver denne honning. De får lov at bo hos disse søstre, som også har en galionsfigur med en sort Maria, som de sammen med andre sorte kvinder dyrker religiøst. Denne Mariafigur hjælper også Lily til at finde sig selv og tilgive sig selv og sin mor for, hvad de har gjort mod hinanden, da hun var lille.

Det er en velskreven, bred og underholdende sydstatsroman med raceuro rumlende i baggrunden. Den er velkomponeret, sympatisk, let læst og interessant med sit indblik i det fremmedartede miljø. En bog for dem, der kan lide Toni Morrison og Alice Walker – og som bieffekt får man også meget at vide om biavlens ædle kunst, uden at det bliver honningsødt.

Oversat af Sven Ranild. Bazar, 2004. 374 sider. Kr. 299,-