Biavlerens lærling eller Om dronningens udskilning af Laurie R. King

Oprettet: 01.02.2003 - 12:53

Bog: "Biavlerens lærling" af Laurie R. King

Kriminalroman. Sherlock Holmes har trukket sig tilbage, da en viljefast ung pige - fortælleren - vil være hans lærling. De lever livet farligt, men Holmes viser sig at have både humor og følelser

Laurie R. King
1994
Århus : Klim

Hvem ved alt om cykeldæks aftryk og cigaraskes udseende og duft? Om jordbundstypers tekstur og lærde citater fra de gamle grækere - om hvilke gifte, der fremkalder kramper, men ikke dræber og hvilke, der virker modsat?

Anbefalet af bibliotekar Sanne Caft, Gentofte Bibliotekerne

Lån bogen på Bibliotek.dk

Hvem anden end Sherlock Holmes, denne victorianske gentleman og polyhistor, der er skabt af Arthur Conan Doyle og som omgærdes af næsten religiøs hengivenhed af ægte kendere. Som opklarede utallige sager ved at observere de små detaljer og ræsonnere sig frem til den mest logiske forklaring og endte med at præsentere det hele for sin tro følgesvend Dr. Watson. ”Elementært…”

I "Biavlerens lærling" er året 1915. England sønderslides af en rædselsvækkende verdenskrig, og i Sussex Downs spadserer en 15-årig gammelklog pige rundt på heden og læser Virgil. Ikke nogen almindelig beskæftigelse, men Marry Russell er heller ikke nogen almindelig pige. Forældreløs, millionarving, progressiv og langt fra indstillet på at indrette sig efter et patriarkalsk samfund, der stadig mente, at kvinden gjorde sig bedst i køkkenet og i baggrunden.
Marry er interesseret i religion, i historie, i matematik og utallige andre emner. Kort sagt, hun er et kvindeligt modstykke til mesteren selv – måske nok mest in spe, men dog et ikke ueffent modstykke.
Holmes har trukket sig tilbage fra detektivgerningen for at avle bier. Og deres første møde er langt fra lykkeligt og antyder ikke den tætte forbindelse, de to senere skal knytte.

"Jeg var femten, da jeg for første gang mødte Sherlock Holmes, femten år gammel og med næsen begravet i en bog, da jeg spadserede i Sussex Downs og næsten trådte på ham."

Sådan starter King sin pastiche, for det er, hvad "Biavlerens lærling" er. En kærlighedserklæring til et litterært fyrtårn, en videredigtning af en af verdenslitteraturens store skikkelser. Det er en variation over et stof, som både forfatterens og læseren er fortrolige med, og som derfor kan trække på kendte personers væremåde, karakteristika og tankegang.

At inkarnerede sherlockianere måske vil vende vrangen ud over at læse om den ældre Sherlock Holmes’ trængsler med denne 15-årige feminist, kan man kun beklage. For romanen holder sig fint til universet og opruller en spændende kriminalgåde, der på ægte doylsk vis vrimler med finurlige og fagspecifikke detaljer og en kringlet handlingsgang.

Og savner man kvinder i forlæggets univers, der vrimler med hatteklædte gentlemen, der drikker håndvarm cognac i klubberne – med adgang forbudt for damer, naturligvis – så opvejes det rigeligt i denne pastiche.

Derudover er den rent faktisk en ganske glimrende krimi, som varmt kan anbefales, hvis man savner at lade sig suge ind i et univers, hvor der ryges god tobak, holdes lærde diskussioner og tales om bier.

At ”Biavlerens lærling” kun er første bind i serien er glædeligt. Efterfølgende er kommet ”Et monstrøst kvinderegimente” samt ”A letter of Mary”, ”The Moor”, ”O Jerusalem”, der beklageligvis ikke er oversat.

Desuden skriver L.R. King serien om Kate Martinelli, den seje politikvinde fra San Francisco. Men det er en ganske anden historie….

Oversat af Kirsten Nielsen. Klim, 1994. 363 sider