Beretninger om beskyttelse: Natten af Erik Fosnes Hansen

Oprettet: 01.07.1999 - 08:00

Bog: "Beretninger om beskyttelse" af Erik Fosnes Hansen

Fire beretninger der er bundet sammen af en egen, indre logik, selvom de udspilles henholdsvis i Norge i dag og for en menneskealder siden, i Italieni senmiddelalderen og på en svensk skærgårdsø i

Erik Fosnes Hansen
2001

Lån bogen på

En død mand ligger i sin kiste og tænker: "At være død lignede ikke noget, han tidligere havde oplevet". Sådan bliver tonen slået an i Erik Fosnes Hansens store, fantastiske romanfortælling: Der er mere mellem himmel og jord end det vi måske umiddelbart kan se. Det skal du som læser være parat til at "sluge" - og det gør man gerne, skulle jeg hilse og sige. Faktisk sluger man romanen, om ikke i ét hug, så i hvert fald i fire. For med Fosnes Hansen har vi at gøre med en moderne historiefortæller af de helt store. Her er "4 fantastiske - næsten blixenske - fortællinger" henlagt til forskellige geografiske lokaliteter og tidsperioder. Der er historien om den gnavne og uelskelige mand, hvis livsprojekt det er at registrere tilfældige hændelser. Så er der historien om pigen Josefa, som bor på en ø med kun 10 indbyggere, på nær når skibe forliser og de døde befolker øen. Det er også historien om den rige Lorenzo del Vetro fra Firenze, hvis krop er oversået med smertende bylder, men som bliver kureret på mirakuløs vis. Og så er der fortællingen om mineralogen og bjergingeniøren, som elsker sin videnskab, hvilket bliver hans skæbne. Og endelig er der et hav af andre fortællinger om personer, hvis veje og skæbner krydses og griber ind i hinanden. At gengive bare en brøkdel af handlingen er en umulighed og yder slet ikke romanen retfærdighed. Havde jeg haft "halve roser" at gøre godt med, skulle Beretninger om beskyttelse have haft 4½, nu må den nøjes med fire.

Gyldendal, 1999. 453 sider

BogWeb - 1. juli 1999