Begyndelsen af Thomas Thurah

Velegnet til oplæsning

Sally Altschuler
1994

Lån bogen på

En meget personlig roman om en drengs familieliv i 1960/70'erne. Samfundet undergår voldsomme ændringer, og forældrenes ægteskab er en evig kamp.

De fire historier handler om hovedpersonens kammerat, far, mor og søster og spænder i tid fra hans egen barndom, over forældrenes ægteskab til voksenlivet, hvor tabet af søsteren bringer læserne tæt på forfatteren.

Hovedpersonen lever en utilpasset tilværelse i familien. Han forsøger gennem bogen at bringe klarhed over, hvilke forudsætninger der har skabt hans familie, og hvad der skete i den.

Faderens baggrund er indremissionsk, hvor det "at være troende er en garanti for at holde fattigdom væk" - en opfattelse, som ikke har nogen mening i det fremadstormende velfærdssamfund. Forfatteren analyserer grundigt den kristne selvbevidsthed og troen på autoriteterne, ud fra hvilke faderen styrer sin tilværelse. Han bliver købmand og fastholder den mandschauvinistiske holdning til kone og børn.

Moderen er rundet af helt anderledes, højtuddannede slægter, hvor slægtens fornemhed hyldes og dyrkes. På trods af forandringer i tiden er familien selvhævdende til det ulidelige, og moderen løsriver sig  delvist og skaber sin egen frihed. Hun rejser til USA, bliver gift og skilt og er en urolig sjæl. Nær de 30 år falder hun for købmanden i Silkeborg, og de får i løbet af få år 4 børn. Efter 10 år holder ægteskabet ikke længere, og en opslidende skilsmisse kan begynde. Moderen uddanner sig videre på seminariet, bliver præsteviet og dør tidligt.

Moderen beskrives som hysterisk og dominerende. Forældrene passer simpelthen ikke sammen, hvilket påvirker deres børn. De bliver utilpassede, forvirrede og misbrugere af alt. Familielivet er nærmest ikke-eksisterende.

Thurah spænder vidt, både i det store perspektiv: velfærdssamfundets udvikling og i det lille perspektiv: familiens opløsning. Der er en hel del faktuelt erindringsstof, som man kan fortabe sig i: detaljer om købmandsforretningens indretning,  de materielle goder m.v.

Romanens tyngde ligger i Thurahs smertelige forståelse for forældrene og deres manglende tilpasning både i familien og i samfundet. En meget anderledes roman, der vil stå i læserens bevidsthed længe.

Gyldendal, 2005. 258 sider. Kr 269,-