Bedrag af Steen Harvig

Oprettet: 19.12.2011 - 11:10

Bog: "Bedrag" af Steen Harvig

Krimi - Morten Krag og hans enhed kommer på en svær opgave, da to mænd myrdes på samme bestialske måde - Sideløbende skriver en tredje dagbog på baggrund af en personlig tragedie - Alle t

Steen Harvig
Siesta

Når mennesker mødes, opstår der fællesskab, men også i fællesskabets navn opstår der bedrag

Politiassistent Morten Krag sættes på en speget sag med flere  mærkværdige mord. En af de mistænkte er den psykiatriske patient Christian Lich. Han er delvist indlagt, og som en del af sin behandling skriver han dagbog, eftersom at han har mistet sin lille datter og derefter sin kone. Hans verden er simpelthen gået helt i stykker.

Efterforskningen af mordene bliver kompliceret, fordi der er mange spor i sagen, så politiet bliver kørt rundt i manegen, fordi sporene er modsatrettede.

'Bedrag' er anden del af Steen Harvigs romantrilogi .Jeg har ikke læst den første , men må sige, at denne er meget velskrevet, også plottet er rigtig interessant. Der er mange elementer i historien, udover bedraget bliver angst, sorg og vrede centrale temaer i romanen.

Romanen er skrevet som en dagbog, der strækker sig fra den 2. juli 2010 til den 16. juli samme år. Det giver en god fornemmelse af hvor mange forskellige elementer, der er i opklaringen af en forbrydelse af denne art.

I denne roman får man indsigt i mange forskellige samfundsmiljøer, lige fra kaffestuen på politigården, over det psykiatriske hospital, til de private hjem. Derimod er der kun to personer, som er meget i fokus, nemlig Christian Lich og Morten Krag. To meget forskellige personer, hvor den ene er dybt ulykkelig over tabet, mens den anden er uendelig lykkelig over det, han har.

Der er flere henvisninger til andre litterære værker og historiske perioder i romanen. Det giver en yderst læseværdigog troværdig roman. Dels får man indsigt i hvordan ting har udviklet sig over tid, samt baggrunden for udviklingen, og dette betyder, at man nemmere kan finde forklaringen på de ting, som sker lige her og nu.

Jeg vil give romanen fem ud af fem stjerne, først og fremmest for den gode læseoplevelse og dernæst fordi Harvig har ”skruet” den rigtig godt sammen.