Bare en nat af Gayle Forman

Oprettet: 01.02.2017 - 15:07

Bog: "Bare en nat" af Gayle Forman

Det er endelig tid til den afsluttende bog i serien om Allyson og Willem.

Gayle Forman
Charlotte A. E. Glahn

'Bare en nat' er en meget lille roman, men den formår at give en dejlig afslutning på den romantiske historie om Willem og Allyson.

Efter at have ledt efter hinanden et helt år og i hele verden, har Allyson og Willem omsider fundet sammen i Amsterdam, og de har svært ved at slippe hinanden. Willem skal dog lige spille Orlando en sidste gang. Egentlig er det planen, at Allison skal hjem igen via London dagen efter, men sådan kommer det nok ikke til at gå. Der er overhovedet ingen tvivl om, at de hører sammen, og så er det ligegyldigt, at Willem bor i Amsterdam og Allyson i Boston. Da det viser sig, at Kate, den pige Allyson så Willem kysse dagen før, faktisk har et teater i New York sammen med sin kæreste, og de tilbyder Willem en elevplads i truppen, er der ikke et øje tørt.

’Bare en nat’ er en rigtig fin afslutning på kærlighedshistorien om Willem og Allyson, som møder hinanden i London, tager sammen til Paris, hvor de efter en lang og vidunderlig dag går fejl af hinanden og blive skilt ad. Ingen af dem kan glemme den anden, og de leder efter hinanden i et helt år, så selvfølgelig er genforeningen fantastisk, og den bliver fejret, ikke kun af Allyson og Willem, men også af alle dem, der har hjulpet og trøstet dem i det forgangne år.

Jeg synes, det ville have været bedre, hvis bogen havde været det sidste kapitel i Bare et år, men det er også lidt sjovt, at den udkommer lang tid efter og er en lille bitte bog i sig selv. Ideen er god og måske er den faktisk også først skrevet efter ’Bare et år’ blev udgivet. I al fald et dejligt gensyn med Allyson og Willem og deres store kærlighed. Og dejlig at vide, at de fandt hinanden til sidst.