Banedanmark af Peder Frederik Jensen

Oprettet: 21.02.2014 - 11:52

Bog: "Banedanmark" af Peder Frederik Jensen

25 korte, minimalistiske noveller forfattet på togstrækninger til og fra København.

Peder Frederik Jensen
2014
Rosinante&Co

25 stærke noveller fra udkantsdanmark om mennesker fra alle samfundslag. Her er skilsmisser, dødsfald og forlist kærlighed til overflod.

I et nøgternt sprog beskriver Peder Frederik Jensen skæbner i dagens Danmark. Novellerne er alle tydeligt samfundskritiske - der ikke er mange lykkelige danskere i Banedanmark. Derimod er novellerne befolket med skæbner, der kæmper med at finde sig til rette i en tilværelse, hvor problemerne står i kø. Her er mænd, der er blevet forladt af konen, er kriminelle, hjemløse og som voldtager kvinder, ligesom vi også møder kvinder på kanten af samfundet som den prostituerede Jonna i novellen ”LA af de lange”, der bliver seksuelt ydmyget af sin mand. Det er underdanmark beskrevet lige på og hårdt.

Vi møder også mennesker fra den såkaldte middelklasse, men de har heller ikke styr på tilværelsen, og der er mange variationer over temaerne skilsmisser og utroskab. Eksempelvis novellen ”Torben og Bitten”, hvor Torben ydmyger sin tykke kone Bitten, fordi hun har været ham utro. I ”Ruken” bliver der skruet op for alvoren. Novellen handler om en skilsmisse, der ender i en tragedie, efter at moren mister forældreretten til barnet, der hedder Ruken.

Flere af novellerne i Banedanmark er præget af kontraster, der skaber en dramatisk og overraskende effekt. Eksempelvis novellen ”En falden verden”, hvor kontrasten tegnes skarpt op imellem det borgerlige liv i en fjern fortid og fattigdommen i nutidens Marrakesh. I novellen ”I et bur, der minder om mit” møder vi en skuespiller, der har fået succes i USA. Nu er hun kommet hjem til sin mormors begravelse, og her bliver hun måske voldtaget af sin onkel.

Dysfunktionelle relationer er normen i de fleste af novellerne. Foruden hustrumishandling og incest møder vi også lektoren fra RUC, der afbryder kontakten med sin far og indleder et forhold til en studerende. Mange af novellerne er forstemmende læsning, men ”Et møde” bryder med tristessen. En fraskilt mand har en erotisk oplevelse med en jævnaldrende kvinde, der måske kan føre til videre bekendtskab: ”Jeg er 58 og har aldrig prøvet, at en kvinde læser noget op for mig, mens vi ligger nøgne på en seng”.

Jeg læser med stor fornøjelse noveller, og det var også med stor begejstring, at jeg læste Banedanmark. Under læsningen kom jeg til at tænke på Bavian af Naja Marie Aidt, fordi begge novellesamlinger kredser om menneskers liv, når det tager en dramatisk og uventet drejning. Desuden får vi et indblik i menneskets natur, og det er til tider ubehagelig læsning.

Novellesamlinger har generelt færre læsere i forhold til romaner. Banedanmark har bestemt fortjent at få mange læsere af begge køn, idet den behandler almenmenneskelige valg og vilkår på en måde, der appellerer til en bred målgruppe.

Originally published by Astrid Rode, Litteratursiden.