Bambi af Mons Kallentoft & Markus Luttemann

Oprettet: 10.07.2017 - 20:20

Bog: "Bambi " af Markus Lutteman

En midsommerfest for en gruppe unge ender med gensidige drab - Et nyt syntetisk drug gør tilsyneladende brugerne vanvittige og for den unge politimand Zack og hans kolleger er spørgsmålet,&nb

Markus Lutteman
Mons Kallentoft
Louise Ardenfelt Ravnild
Politiken

Er man til hårdkogte svenske krimier fås det næppe bedre. Stemningen er dyster og mørk, underholdningen helt i top.

Mons Kallentoft er et velkendt og etableret navn indenfor krimigenren med historierne om Malin Fors, mens Markus Luttemann først og fremmest er kendt for sine biografier. Samspillet mellem deres forskellige kompetencer fungerer optimalt.

’Zack’ var første bog i deres såkaldte ’Herkulesserie’, frit opbygget efter den klassiske myte om sagnhelten Herkules og hans tolv prøver, og udover at være et meget ambitiøst forehavende fortsætter seriens gode takter bestemt også i dette tredje bind.

Serien kan fint sammenlignes med navne som Kepler og Lapidus, og hovedpersonen Zack kan egentlig også fint sammenlignes med en anden antihelt, nemlig Sebastian Bergman (Michael Hjorth og Hans Rosenfeldt), selvom Zack-figuren unægteligt er tegnet noget mere selvdestruktiv og sort. Hvorom alting er: Historierne er drønspændende, velskrevne og personerne er i den grad levende og umådeligt interessante.

En midsommerfest med en gruppe rige unge på en skærgårdsø ender dybt tragisk med, at de alle findes døde på grusomste vis. Tilsyneladende har de i rent vanvid slået hinanden ihjel, og da der helt klart ikke har været andre til stede på øen, må der have været farlige stoffer med i billedet.

Zack og hans kollegaer i den særlige enhed for ekstreme forbrydelser sættes på sagen, og da yderligere tre unge dør på samme vis, kommer gruppen under voldsomt pres. Er der tale om et helt nyt farligt stof med uventede og dødelige bivirkninger, er der en massemorder på spil, eller er der tale om en særlig dødskult blandt unge. Ingen ved tilsyneladende noget, og først da de kemiske undersøgelser viser, at alle unge havde noget ukendt i blodet, begynder efterforskningen langsomt at skride frem.

Samtidig er Zack for første gang i lang tid i en periode, hvor han etæt på at være så lykkelig. Han har været stoffri i lang tid, fortidens dæmoner er lagt i skuffen, han er blevet forlovet med Mera, og han skal nu også være far. Lykken varer dog kort. Hans efterforskning har tilsyneladende ført ham for tæt på en opklaring af dødsfaldene, og nogen forsøger at slå ham ihjel. Desværre er det Mera, der bliver ramt, og da hun dør, falder Zack igen tilbage til stofferne og deres mulighed for glemsel. Og i kulisserne lurer den magtfulde Olympia Karlsson med sine helt egne planer med Zack.

Selvom historierne om Zack er voldsom læsning, er det samtidig også romaner, der er svære at slippe. Det klæder virkelig plottet og serien, at der i dette bind også er blevet plads til lidt lykke og lyspunkter for den martrede helt. Forfatterparret har som sædvanlig fuldstændig styr på deres handling, og de ultrakorte beskrivelser og det konstante skift mellem især de seks politifolk giver historien liv og drive.

Det bliver ikke meget bedre, og det skal blive spændende at følge Zack i kommende bind.