Asken i tasken af J.B Corstius

Oprettet: 10.07.2017 - 15:34

Bog: "Asken i tasken" af Jelle Brandt Corstius

J.B. Corstius' far var en mand med mange talenter, at være far var dog ikke en af dem. For at ære hans minde cykler Corstius fra Holland til Middelhavet med hans aske

Jelle Brandt Corstius
Birthe Lundsgaard
Don Max

J.B Corstius cykler efter farens død til Middelhavet for at sprede asken. Det bliver til en tur fyldt med minder og en både rørende og underholdende bog.

Cykelturen til Middelhavet bliver en tur ned ad Memory Lane, hvor Corstius cykler sorgen ud af kroppen, samtidig med han husker alle de oplevelser, han og faren havde sammen på deres mange cykelture. Gode som dårlige minder står i kø. Barndommens oplevelser rulles op, og han får hul på sin sorg.

Efter morens død påtog faderen sig ansvaret for de tre børn, som han opdragede på sin egen helt specielle måde. Han var professor og fandt ro med sin bogstaver og specielle alfabetiske og numeriske lege. Der er mad på bordet, men kun når der er cykelferie får sønnem farens fulde opmærksomhed. Da faren bliver dement, er det slut med ferierne, og Corstius opdager først sent tingenes tilstand.

Romanen kredser om far-søn forholdet. Fra barndommen til farens død, hvorefter Corstius cykler fra Amsterdam til Middelhavet på 19 dage med asken i cykeltasken. Deres forhold er godt beskrevet, og man får indsigt i særligt farens skønne personlighed. Faren var fyldt med historier, morsomme, urealistiske og ofte overdrevne. Som barn var det svært for Corstius at skelne, men som voksen er han ligeglad med, hvad folk tænker om hans mærkelige far.

Der er flere litterære referencer i romanen, f.eks. til Knausgaard, og også referencer til kendte steder. Romanen er forfatterens første på dansk. Den er nem at læse og sproget flyder godt. Hollandske ord er fint forklaret i en parentes umiddelbart efter det hollandske, hvilket letter læsningen. Forrest i bogen er et kort over rejsen. Kapitlerne er opkaldt efter de steder, forfatteren holder pause på sin rejse. Skrivestilen minder meget om Erlend Loes. Det er underholdende og sjovt midt i det sørgerlige, og der er fine beskrivelser af minderne og turen mod syd.