Anmeldelse af Slagteren i Liseleje

Oprettet: 03.11.2014 - 19:03

Bog: "Slagteren i Liseleje" af Ane Riel

Da den aldrende Judith inviterer Liselejes tre lokale alkoholikere hjem til fin middag, er det med stor forundring, at de takker ja.

Ane Riel
Tiderne Skifter

Slagteren i Liseleje bliver på årets krimimesse i Horsens, tildelt prisen for den bedste debutant indefor krimi/spænding i 2013. Hvilket i sig selv er specielt, idet forfatteren slet ikke har skrevet en krimi, men en roman :) Og lad mig slå fast med det samme: det er så absolut ikke en gængs krimi, og så alligevel er jeg tilbage i Maria Langs fantastiske univers, med koldblodige handlinger og "gode" gammeldags mord på menuen :) Bogen er utrolig velskrevet, alle personer og omgivelser er levende og yderst levende. Persongalleriet kan jeg desværre ikke løfte hele sløret for, uden at røbe noget af handlingen, men jeg kan sige, at jeg var til stede i alle de skildrede verdener. Den psykologiske baggrund i personerne er sublimt skildret, og selv om gruen er yderst fremtræden, kan smilet ind imellem ikke holdes tilbage, da humoren i denne roman er på toppen. Der er ikke noget opklaringsarbejde i denne roman, og det gør intet, for den er skruet sammen omkring den "venlige" gamle dame Judith og hendes liv... til UG Siderne vender sig selv, og den er læst på et øjeblik, hvilket jo er endnu et tegn på, at den er velskrevet og rammer plet. Absolut et MUST read for tilhængere af de lidt ældre krimier, og bestemt for alle, der holder af en anderledes og grum fortælling.