Anmeldelse

Oprettet: 23.09.2013 - 12:03

Bog: "Patriarkens hændelige død" af Leif Davidsen

Den dansk-russiske tv-meteorolog Adam Lassen får en opringning om, at hans tvillingebror er fundet dræbt ved et røverisk overfald i Moskva.

Leif Davidsen

Endnu er super roman fra Leif Davidsen, som altid er det sproglige en fornøjelse. Den er velskrevet fra først til sidst, meget levende og flydende i sproget. Dog er jeg helt på linje med Jan: der er altså lidt for mange beskrivelser ind imellem.

Persongalleriet er mangfoldigt og spillevende. Vi er helt inde under huden på den bund sympatiske Adam, deler hans overvejelser og ser de fleste øvrige personer gennem ham. Det fungerer rigtig godt, og giver et realistisk og nuanceret billede af personerne. Kærlighedshistorien er varmt og levende beskrevet, jeg var faktisk i Moskva :)

Politidelen er jo ellers en af mine kæpheste, den fylder meget lidt i sin regulære form i denn roman, men det gør faktisk intet - for Davidsen kan sit kram. Styrer med sikker hånd læseren gennem bogens mange labyrinter, og Adam er på intet tidspunkt urealistisk.

Plottet holder hele vejen, selv om spændingen er længe om at komme op i de høje lag, var jeg fanget fra første færd. Den ligger latent under alle handlingerne og ulmer, stiger stille og roligt for så at toppe i slutningen :)

Leif Davidsen har jeg altid haft stor fornøjelse af at læse. Hans levende beskrivelser af det Rusland han har så megen viden om, er altid en super god oplevelse, og denne er bestemt ingen undtagelse.